Az együttműködés mestere: Marek Zoli az emberi kapcsolatokra építi vállalkozását

Olvasási idő 8 perc

A potenciális versenytársakban együttműködő partnereket lát – Marek Zoli erre a szemléletre építi vállalkozását, mert szerinte a világ legjobb befektetése a kapcsolati tőke. A marketingszakember komplex szolgáltatást nyújt ügyfeleinek: az üzleti tervtől kezdve az arculaton és webes felület megalkotásán át a tartalomgyártásig „törődik” egy projekttel. Marek számára fontos, hogy figyelje a trendeket, azt, hogy hol tartanak, merre haladnak a szakma képviselői. Csak így maradhat benne a körforgásban – vallja. Arról pedig, hogy általánosságban véve miért fontos elemezni a versenytársak működését, és ezt hogyan tudjuk megtenni, Szántó Péter stratégiai branding szakértő és digitális tartalomgyártó beszél cikkünkben.

Marek Zoli nevével találkozhatunk lenyűgöző fényképek, izgalmas írások, karitatív tevékenységek és vállalkozások kapcsán. Pozitív embernek vallja magát, aki, amit csinál, azt szívvel teszi. Ebben rejlik sikerének kulcsa is. A fotográfus felmenővel rendelkező marketing szakember már csecsemőként is fogott fényképezőgépet, a photoshoppal pedig gyerekkora óta kísérletezett. Megbízói számára Marek a semmiből egy gyönyörű arculatot, online kirakatot, webshopot és egy teljes üzleti stratégiát tesz le az asztalra. Emellett párhuzamosan tartalomgyártással, fotózással is foglalkozik. Tapasztalata szerint ez a kettősség keveseknél van meg, s ő éppen ezzel tud több lenni, mint a versenytársai.

Problémák nincsenek, csak megoldandó feladatok

Bő tíz évvel ezelőtt saját vállalkozásom építésekor akadályokba ütköztem, és úgy döntöttem, kicsit több energiát fektetek a dologba és megoldom magamnak azt, amit más nem tudott. Úgy gondolom, hogy nincsenek problémák, csak megoldandó feladatok vannak. Nekem ilyen a hozzáállásom – mondja az indulásról, hozzátéve, hogy ő azóta is mindig a megoldásra törekszik. A saját vállalkozását sikerre vitte, s ekkor kezdett másoknak is hasonló feladatokat elvállalni. Érdekes fejezete volt ekkori életszakaszának, hogy fél évre egy trópusi szigetre költözött. – Ekkor ismertem fel, hogy mindentől távol is tudok dolgozni, a feladatok ott is megtaláltak, köszönhetően a digitalizációnak – mondja, arra a kérdésre pedig, hogy hogyan szerzett ügyfeleket, így felel: – Nagy a kapcsolati tőkém. Mindig körforgásban éltem. Például követem a divatot, voltak ügynökségeim, hívnak eseményre, mint fotós is, a sporthoz is kötődöm, nyitott vagyok a világra, az emberekre. Előítéletmentes vagyok, csak az érdekel, hogy a többiek hogyan bánnak az emberekkel és velem. A világ legjobb befektetései szerintem az emberi kapcsolatok. Sokszor segítek ingyen és elmondhatom, hogy ezt vissza is kapom – avat be, hozzátéve, hogy éppen ezért sosem kellett hirdetnie magát.

Együttműködés, amelyben mindenki jól jár

Bár vállalkozása igen, munkája nem egyszemélyes. Ma már egy alkotóközösséggel dolgozik., amelyet a potenciális versenytársaiból állított össze. Marek szerint a legfontosabb az, hogy a lehető legjobb eredményt hozza ki egy projektből. – Sok szakmabelivel – akik alapvetően konkurenciának számítanának – jó kapcsolatot ápolok.  A megbízások során az ügyfél érdekét nézem és az adott részterület legjobbját kérem fel a megvalósításra. Ez egy hármas win win win helyzet, mert nyer az ügyfelem, aki boldog és látja, hogy alázattal vagyok a cél érdekében. Látja, hogy nekem az a legfontosabb, hogy ő a legjobb munkát kapja. A megbízott „versenytárs” szintén boldog, mert hoztam neki egy plusz munkát. És én is elégedett vagyok, mert az ügyfelem boldog, ráadásul jó kapcsolatot ápolok egy számomra is értékes szakemberrel. Hozzáteszem, nem egyszer volt, hogy ezek a jó kapcsolatok nekem is hoztak új ügyfeleket – fejti ki. A kapcsolatépítésben és fenntartásban, de a szakmai fejlődésben is óriási szerepe van az online világnak – támasztja alá Marek, aki maga is követi például a fotós trendeket.

Elemezni a versenytársak és önmagunk miatt is kell

Én, mint fotós, követem a konkurenciát – avat be gondolataiba és kifejti:Nézem azt, hogy ki, milyen kampányt kapott meg, s milyen végeredményt hozott létre. Ezáltal fejlődöm, látom, milyen minőséget kell hozni. Ugyanakkor az online térben való állandó jelenlét amennyire előny, annyira hátrány is, hiszen én is lekövethető vagyok. Továbbá fontos, hogy szűrjünk, hogy tudjuk helyén kezelni az ott látottakat, és ne vigye el az online világ a valódi életünket – avat be. Marek a rábízott feladat sikere érdekében a versenytárselemzést szakértő csapatra bízza. Kiemeli azt is, hogy ha őt megkeresik, akkor szinte azonnal feladatot ad az ügyfelének. A megbízó részéről is szükség van idő és energiabefektetésre. – Nagyon fontos felmérni, hogy az adott személy, mit gondol saját magáról. Meg kell vizsgálja, hogy honnan indult, hol tart most, mi lenne a távoli célja, kit tart a hazai és külföldi konkurenciának és kire szeretne hasonlítani. Mit gondol, ki az ő közönsége? – ez is egy fontos kérdés és sokszor csak itt van eltévelyedés. Egy kis elemzés által könnyen kiderülhet, hogy rosszul gondolta az illető, és más vevőkört kell megcéloznia. Az online lehetőségek ebben tudnak segíteni: kampányok, elemzések eredménye tényeket közölhetnek a projektünkről – fejti ki.

Előnyt jelent, hogy ismeri a piac legjobban működő stratégiáit

Szántó Péter branding szakértő szerint a versenytárselemzés azért fontos, mert szinte már olyan „nem fair előnyt” biztosít, amelynek köszönhetően a többiek előtt járhatunk. Nagyobb hasznosságot érhetünk el azáltal, hogy belátunk az ő stratégiájukba és a piac legjobban működő stratégiáit a saját képünkre fésülhetjük és kombinálhatjuk. Az önmagunk, illetve vállalkozásunk elemzése kapcsán fontosnak tartja, hogy önazonosak legyünk. Azt is kiemeli, hogy csak annak lehet és szabad segíteni, aki ezt szeretné és hagyja. Így fogalmaz: – Ez azért fontos nulladik pont, mert legelőször mindenkinek saját magát kell megvizsgálnia, és éreznie az igényt és fontosságot. Saját házunk táján körülnézve tudjuk azonosítani, hogy mik az erősségeink és a gyengeségeink. Ezen a ponton kezdhetjük el az első lépést, a versenytársak felmérését – mondja.

Péter abban hisz, hogy mindenkinek van egyedi kategóriája, amelyben akár látszólag össze nem illő pontokat összekötve teremti meg pozícióját. – Például egy fotós nem „csak egy fotós”. Lehet, hogy egy kisgyermekes anyukáról van szó, aki azáltal, hogy saját gyermeke mindennapjainak elkapott pillanatai megörökítésében teljesedik ki, ezzel a tapasztalattal és érzéssel egy szűk célcsoportnak – kisgyermekes szülők – tud olyan képeket készíteni, amit egy másik fotós kevésbé képes megfogni. Ezt nevezem egyedi kategóriának – húzza alá és hozzáteszi, hogy a piaci helyzet elemzését akár a Google használatával is elkezdhetjük. – A felületek kapcsán egyszerű Google kereséssel is tiszta képet kaphatunk az adott piaci helyzetről. Azt is érdemes megnézni, hogy milyen tartalmak készültek a témában az online magazinoktól és portáloktól kezdve a közösségi média felületekig. Az, hogy melyik tartalmak a felkapottak, jól láthatók a hozzájuk kapcsolódó like-ok, kommentek , megosztások számából. Akik pedig még profibb szintre szeretnék emelni a versenytársfigyelésüket, ők használhatnak olyan eszközöket, mint Semrush, Similarweb, Google Keyword Planner. Ezek az eszközök megmutatják, hogy egy adott téma vagy kulcsszó mekkora valószínűséggel működhet jól, valamint a legfelkapottabb tartalmakat, oldalakat és csatornákat is kiadják.

A versenytárs elemzés lehetséges lépései Szántó Péter branding szakértő szerint:
  1. Határozzuk meg a célcsoportot
  2. Vizsgáljuk meg, hogy mások milyen termékekkel, szolgáltatásokkal célozzák őket
  3. Keressünk választ ezekre a kérdésekre: „Ki, milyen stratégiát alkalmaz?”; „Más milyen platformokon, mit kommunikál?”; „Milyen stílusban teszi mindezt?”
  4. Ha megtaláltuk, hogy mivel rezonál a célcsoport, már nemcsak az erősségünkről tudunk kommunikálni, hanem az egyediségünkről is.
  5. Piaci helyzet elemzése az online tartalmak megvizsgálásával

Ezekkel a lépésekkel a vállalkozó bekerül egy vérforgásba, amelynek azonosította a véleményvezéreit, a meghatározó szereplőket. Rajtunk múlik, hogy mit kezdünk ezzel – húzza alá Péter, hozzátéve, hogy lehet, hogy csupán a saját marketingtevékenységünk és tartalomgyártásunk finomítására használjuk a kapott információkat, de ennél tovább is mehetünk. Így fogalmaz: – Aktív tagjává válhatunk a közösségnek. Online fórumoktól, Facebook csoportokon és Instagram posztokon való kommunikáción túl, „offline” eseményeken is részt vehetünk, vagy akár szervezhetünk magunk is eseményt. Ez lehet egy networking program, konferencia vagy akár közönségtalálkozó is – emeli ki, sőt, nagyon helyes lépésnek tartja azt is, amelyet Marek Zoli történetében is olvashatunk: megkereshetjük a versenytársakat és leülhetünk velük egy kávéra, abban bízva, hogy együttműködő partnerekre lelünk.

Így nyissunk a potenciális versenytársak felé:
  1. Mutassuk meg magunkat, keressünk közös pontokat.
  2. Fontos, hogy mindig értelmezzük a helyzetet a másik fél szemszögéből, és alakítsunk ki egy olyan ajánlatot, ami a másiknak jelent értéket.
  3. Majd az ő reakciója alapján kiderül, hogy egy új együttműködő partnerre leltünk, vagy valóban egy éles konkurenciával találjuk szembe magunk, akire érdemes figyelnünk, hiszen ugyanarra az ügyfélkörre célzunk.
  4. A nap végén élvezzük az utunkat, és találjuk meg azt a verseny-pozíciónkat, amiben ki tudunk teljesedni.
„Mindenki a sikeres emberekhez szeretne csatlakozni”

Marek szerint a siker érdekében nélkülözhetetlen a magunkról mutatott pozitív kép, de nagyon fontos az is, hogy ne építsük hazugságra vállalkozásunkat– Én sem vagyok álszent, ha választhatok két kép közül, akkor én is jobbat teszem ki a közösségi oldalamra. Hiszen az egész üzleti világ alap gondolata az, hogy mindenki a sikeres emberekhez szeretne csatlakozni – vallja, majd az online világ árnyoldalairól is szól: – Néhány embernek talán fontosabb lehet az online megjelenése, mint a való életben való megjelenése. Viszont azt is tudni kell, hogy nagyon sok munkával lehet az online megjelenést tökélyre fejleszteni, így mint mindennek, ennek is két oldala van – húzza alá. Marek kiemeli, hogy bár ez a marketing része, de egy ember vagy vállalkozás sikeressége sokkal inkább rejlik az alázatosságban, az együttműködőkészségben és a megbízhatóságban. A napokban indul új honlapja, a zoltanmarek.com, amely személyes karrierútján egy új lépcsőfok: – A továbbiakban nem egy ügynökség, hanem már csak én szeretnék lenni. A termék én vagyok. Úgy döntöttem, hogy a feladatokat jobban összemosom. Komolyabb hangsúlyt szeretnék fektetni a tartalomgyártásra. Mert ha én a piacnak azt tudom megmutatni, hogy minőségi tartalmat gyártok akár ügyfeleimnek, akár magamnak, akkor azt hiszem, még jó pár évig nem kell hirdetést feladnom, hogy megkeressenek.

Érdekel, hogy miként tudod elemezni, figyelni versenytársaid működését online? Keresd fel Marek D tervét és kövesd a lépéseket!

Szerző:
Lakatos Kati – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Fénykép:
Madaras Czinszky Andrea

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 0 / 5. Összes értékelés: 0

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Címkék

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.