Az együttműködés mestere: Marek Zoli az emberi kapcsolatokra építi vállalkozását
A potenciális versenytársakban együttműködő partnereket lát – Marek Zoli erre a szemléletre építi vállalkozását, mert szerinte a világ legjobb befektetése a kapcsolati tőke. A marketingszakember komplex szolgáltatást nyújt ügyfeleinek: az üzleti tervtől kezdve az arculaton és webes felület megalkotásán át a tartalomgyártásig „törődik” egy projekttel. Marek számára fontos, hogy figyelje a trendeket, azt, hogy hol tartanak, merre haladnak a szakma képviselői. Csak így maradhat benne a körforgásban – vallja. Arról pedig, hogy általánosságban véve miért fontos elemezni a versenytársak működését, és ezt hogyan tudjuk megtenni, Szántó Péter stratégiai branding szakértő és digitális tartalomgyártó beszél cikkünkben.
Marek Zoli nevével találkozhatunk lenyűgöző fényképek, izgalmas írások, karitatív tevékenységek és vállalkozások kapcsán. Pozitív embernek vallja magát, aki, amit csinál, azt szívvel teszi. Ebben rejlik sikerének kulcsa is. A fotográfus felmenővel rendelkező marketing szakember már csecsemőként is fogott fényképezőgépet, a photoshoppal pedig gyerekkora óta kísérletezett. Megbízói számára Marek a semmiből egy gyönyörű arculatot, online kirakatot, webshopot és egy teljes üzleti stratégiát tesz le az asztalra. Emellett párhuzamosan tartalomgyártással, fotózással is foglalkozik. Tapasztalata szerint ez a kettősség keveseknél van meg, s ő éppen ezzel tud több lenni, mint a versenytársai.
Problémák nincsenek, csak megoldandó feladatok
– Bő tíz évvel ezelőtt saját vállalkozásom építésekor akadályokba ütköztem, és úgy döntöttem, kicsit több energiát fektetek a dologba és megoldom magamnak azt, amit más nem tudott. Úgy gondolom, hogy nincsenek problémák, csak megoldandó feladatok vannak. Nekem ilyen a hozzáállásom – mondja az indulásról, hozzátéve, hogy ő azóta is mindig a megoldásra törekszik. A saját vállalkozását sikerre vitte, s ekkor kezdett másoknak is hasonló feladatokat elvállalni. Érdekes fejezete volt ekkori életszakaszának, hogy fél évre egy trópusi szigetre költözött. – Ekkor ismertem fel, hogy mindentől távol is tudok dolgozni, a feladatok ott is megtaláltak, köszönhetően a digitalizációnak – mondja, arra a kérdésre pedig, hogy hogyan szerzett ügyfeleket, így felel: – Nagy a kapcsolati tőkém. Mindig körforgásban éltem. Például követem a divatot, voltak ügynökségeim, hívnak eseményre, mint fotós is, a sporthoz is kötődöm, nyitott vagyok a világra, az emberekre. Előítéletmentes vagyok, csak az érdekel, hogy a többiek hogyan bánnak az emberekkel és velem. A világ legjobb befektetései szerintem az emberi kapcsolatok. Sokszor segítek ingyen és elmondhatom, hogy ezt vissza is kapom – avat be, hozzátéve, hogy éppen ezért sosem kellett hirdetnie magát.
Együttműködés, amelyben mindenki jól jár
Bár vállalkozása igen, munkája nem egyszemélyes. Ma már egy alkotóközösséggel dolgozik, amelyet a potenciális versenytársaiból állított össze. Marek szerint a legfontosabb az, hogy a lehető legjobb eredményt hozza ki egy projektből. – Sok szakmabelivel – akik alapvetően konkurenciának számítanának – jó kapcsolatot ápolok. A megbízások során az ügyfél érdekét nézem és az adott részterület legjobbját kérem fel a megvalósításra. Ez egy hármas win win win helyzet, mert nyer az ügyfelem, aki boldog és látja, hogy alázattal vagyok a cél érdekében . Látja, hogy nekem az a legfontosabb, hogy ő a legjobb munkát kapja. A megbízott „versenytárs” szintén boldog, mert hoztam neki egy plusz munkát. És én is elégedett vagyok, mert az ügyfelem boldog, ráadásul jó kapcsolatot ápolok egy számomra is értékes szakemberrel. Hozzáteszem, nem egyszer volt, hogy ezek a jó kapcsolatok nekem is hoztak új ügyfeleket – fejti ki. A kapcsolatépítésben és fenntartásban, de a szakmai fejlődésben is óriási szerepe van az online világnak – támasztja alá Marek, aki maga is követi például a fotós trendeket.
Elemezni a versenytársak és önmagunk miatt is kell
– Én, mint fotós, követem a konkurenciát – avat be gondolataiba és kifejti: – Nézem azt, hogy ki, milyen kampányt kapott meg, s milyen végeredményt hozott létre . Ezáltal fejlődöm, látom, milyen minőséget kell hozni. Ugyanakkor az online térben való állandó jelenlét amennyire előny, annyira hátrány is, hiszen én is lekövethető vagyok. Továbbá fontos, hogy szűrjünk, hogy tudjuk helyén kezelni az ott látottakat, és ne vigye el az online világ a valódi életünket – avat be. Marek a rábízott feladat sikere érdekében a versenytárs elemzést szakértő csapatra bízza. Kiemeli azt is, hogy ha őt megkeresik, akkor szinte azonnal feladatot ad az ügyfelének. A megbízó részéről is szükség van idő és energiabefektetésre. – Nagyon fontos felmérni, hogy az adott személy, mit gondol saját magáról. Meg kell vizsgálja, hogy honnan indult, hol tart most, mi lenne a távoli célja, kit tart a hazai és külföldi konkurenciának és kire szeretne hasonlítani. Mit gondol, ki az ő közönsége? – ez is egy fontos kérdés és sokszor csak itt van eltévelyedés. Egy kis elemzés által könnyen kiderülhet, hogy rosszul gondolta az illető, és más vevőkört kell megcéloznia. Az online lehetőségek ebben tudnak segíteni: kampányok, elemzések eredménye tényeket közölhetnek a projektünkről – fejti ki.
Előnyt jelent, hogy ismeri a piac legjobban működő stratégiáit
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből