Amit a sporttól az üzlet tanulhat

Olvasási idő 7 perc
Kkv 023 1080x610px 1030 1

Mit tanulhat a sporttól az üzlet? Milyen praktikákat leshetnek el a sztársportolóktól és edzőktől a vállalatvezetők? 11 cikkből álló sorozattal járjuk körbe ezt a kérdést. 
Piaci verseny, vetélytársak, versenyképesség, teljesítménymutatók – az üzleti élet kifejezéstára nagyon sokat merít a sportból. A kifejezéseken túl azonban a hozzáállásban és a módszerekben is sokat tanulhatnak a kis- és közepes vállalkozások a sportcsapatoktól, és korántsem csak az élsporttól.

Minden versenyző, minden csapat azért edz, azért küzd, hogy jobb legyen a többieknél. Az edző folyamatosan figyeli a versenyzők/játékosok mentális és fizikális egészségét, felkészültségét, új, még hatékonyabb edzésmódszereket és motivációs stratégiákat igyekszik kitalálni. Meghatározza a szezon közben elérendő célokat, hogy az év legfontosabb versenyére a lehető legjobban felkészült legyen minden versenyző. Közben szemmel tartja az ellenfelek teljesítményét, és ahhoz igazítja a taktikát. Mindeközben a háttérstáb a közösségi hálózatokon és egyéb módokon tartja a kapcsolatot a rajongótáborral, próbálja megtartani a fanatikus híveket. És ha minden klappol, nem maradnak el a sikerek sem.

Mindezt nem is túl nagy erőltetéssel rá lehet húzni egy kkv-ra is, és mondhatjuk, hogy egy vállalkozás is olyan, mint egy sportklub. Egy kkv persze nem hasonlítható egy Real Madrid vagy Manchester City kaliberű, pénzzel kitömött egyesülethez, hanem akkor már inkább egy hazai utánpótlás sportcsapathoz. Ha más szinten is, de ugyanazt csinálják, ezért – ha egy kicsit más szinten is –, de a módszereiket is érdemes ellesni. Ezeknek a módszereknek a feltérképezéséhez Csikós Gergelynek, a Trackateam sport adminisztrációs szoftver marketingvezetőjének a segítségét vettük igénybe.

1. Az adminisztráció egyszerűsítése

Már egy kisebb vállalat működtetése is meglehetősen sok adminisztrációval jár, ahogyan egy utánpótlás egyesületé is. Ha a papíron vagy Excelben vezetett nyilvántartásokat, a gyakori folyamatokat digitalizáljuk, meglepően sok időt tudunk megtakarítani, amit aztán az igazán fontos szakmai munka elvégzésére fordíthatunk. A Trackateamben például nyilvántartást lehet vezetni a sporteszközökről, digitális a jelenléti ív elkészítése, de automatikusan előállíthatóak az iskolai kikérők is. Egy vállalkozásnál a pénzügyek, a számlázás vagy a HR digitalizálása, automatizálása hozhat jelentős megtakarításokat.

2. A szakmai munka támogatása

Ha nem a triviális adminisztrációval megy el a munkaidő egy jelentős része, akkor több időt és energiát lehet fordítani a ténylegesen értékteremtő szakmai munkára. Ehhez szintén érdemes digitális eszközöket igénybe venni. A Trackateamben a saját gyakorlatokból edzésterv mintákat lehet előállítani, majd azokból elkészíthetőek az aktuális edzéstervek, amelyek elmenthetők és hozzájuk illeszthetők az értékelések. A vállalkozások esetében a szakmai munka támogatására használatos eszközök természetesen attól függnek, hogy mi az adott szakmai munka: termelésirányítási rendszer, szoftverfejlesztési keretrendszer, bármi egyéb.

3. Adatok gyűjtése

Adatok nélkül nem érveid, csak véleményed van – tartja a régi menedzsermondás. Ma már mindenről és mindenkiről gyűjthetők adatok (a jogszabályok betartásával). Az élsport ebben élen jár: egy Forma-1 autó közel kétszáz szenzora egy kör alatt mintegy 2 gigabájt, egy verseny alatt nagyjából 3 terabájt adattal látja el a mérnököket. A különféle csapatsportokban is teljesen megszokott, hogy edzéseken és mérkőzéseken folyamatosan mérik és rögzítik a sportolók élettani adatait és mozgásának különféle jellemzőit (mennyit, milyen tempóban és a pálya mely részein futott, mennyit passzolt, és így tovább).

Egy utánpótlás egyesületnél nem feltétlenül adottak a lehetőségek az automatikus adatgyűjtésre, mondja Csikós Gergely, de a Trackateam például képes arra, hogy a különféle felmérések adatait egy helyen tárolja. Az egységes felmérési eredmények alapján könnyen nyomon követhetővé válik a sportolók és a csapat fejlődése, az adatok elemzésével pedig olyan összefüggések fedezhetők fel, amelyek nagy hatással lehetnek a későbbi eredményességre, egyéni és csapatszinten egyaránt.

Trackateam 01

Egy digitalizált vállalatnál is hatalmas mennyiségű adat keletkezik a termelésből, a pénzügyekből, az értékesítésből, az ügyfelekről és a munkatársakról. Ezeket kár lenne parlagon hevertetni, összegyűjtve és elemezve olyan meglátásokra juthatunk, amelyek egészen más megvilágításba helyezhetik tevékenységünket vagy akár új taktikák, stratégiák, piacok előtt nyithatják meg az utat. Egyúttal az is láthatóvá válik, hogy melyik kollégát milyen területen, képességben, készségben érdemes továbbképezni, hogy fejlődjön és nagyobb mértékben járulhasson hozzá a cég sikereihez.

4. A vetélytársak figyelése

Nem csak a saját versenyzők teljesítményét kell figyelni, hanem nyomon kell követni a vetélytársakat is. Ez sem új: a Moneyball című, 2003-as film (és az abból készült 2011-es film) Billy Beane és az általa vezetett Oakland Athletics baseballcsapat igaz történetét meséli el. A csapat pénzügyi gondokkal küzdött, de Beane a játék- és játékosadatok statisztikai elemzésével pontosan meg tudta határozni, hogy milyen poszton milyen játékosra van szükséges, és ennek megfelelően vett játékosokat – és juttatta el esélytelennek tartott csapatát a rájátszásba.

Egy vállalatnak is folyamatosan figyelnie kell maga körül a piaci viszonyokat, szemmel tartani a technológiai fejlődést és hogy mit lépnek a vetélytársak. Ahogyan a sportban, úgy az üzleti életben sem szégyen a jobbaktól tanulni, csak éppen a saját viszonyainkra kell alkalmazni a technológiákat, módszertanokat. Akár még az sem az ördögtől való, hogy a konkurenciától  magunkhoz csábítsunk egy-egy kiemelkedően tehetséges munkatársat. A soraink feltöltésénél ugyanakkor nem csak az egyéni képességekre kell figyelemmel lenni, hanem arra is, hogy az illető mennyire képes beilleszkedni a csapatba, mennyit tud hozzátenni a saját posztján a játékhoz.

5. Az ügyfelek és a befektetők meggyőzése

Minden vállalkozásnak pénzre van szüksége a működéshez. Pénzt az ügyfelektől befolyó bevétel vagy a befektetőktől érkező tőke hozhat – de ezek csak akkor folynak be, ha a pénzügyi adminisztráció, a nyilvántartások rendben vannak. Ha nem tudjuk pontosan, kinek mit adtunk el, azt sem tudhatjuk, hogy ki mennyivel tartozik nekünk és mennyi pénzünk van. Már egy kis egyesületnél is óriási különbséget jelenthet, ha naprakész az elszámolás. Csikós Gergely felidéz egy esetet, amikor a Trackateam bevezetése után 80 százalékkal nőtt a tagdíjbefizetési hajlandóság a klubnál. Ehhez persze hozzájárul, hogy a szülő egy zárt rendszerben láthatja, mennyit kell fizetni a gyerek után, bankkártyával azonnal kiegyenlítheti az összeget és erről automatikusan számlát is kap. Ugyanezek a folyamatok és automatizmusok egy vállalkozás esetén még inkább alapvető fontosságúak. És ahogy egy egyesület is könnyebben és sikeresebben tud tárgyalni a támogatókkal és szponzorokkal, ha pontos kimutatásokat tud a rendelkezésükre bocsátani, úgy egy vállalkozásnak sincs esélye külső befektetőt találni, amennyiben zavarosak, átláthatatlanok a pénzügyei.

6. A rajongókkal való kapcsolattartás

A nagy kluboknak is rendkívül fontos, hogy folyamatosan lázban tartsák szurkolóikat, hiszen így jönnek el a meccsekre,  veszik meg az emléktárgyakat, azaz termelik a bevételt a csapatnak. Egy utánpótlás esetében rajongókról talán túlzás beszélni, de az biztos, hogy a gyerekek (és szüleik) szívesebben választanak egy olyan egyesületet, ahol szervezetten folynak a dolgok, ahol a digitalizációnak köszönhetően zökkenőmentes az információáramlás. A Trackateam sokféle módon tudja automatizálni a gyerekekkel, a szülőkkel és az iskolákkal való kapcsolattartást, ami hozzájárul a lemorzsolódás csökkenéséhez.

A vállalkozásoknak az ügyfeleik a rajongóik és szurkolóik. Bennük kell fenntartani az elkötelezettséget a cég iránt. Ennek nélkülözhetetlen, de nem elégséges feltétele, hogy a kínált termékek hozzák az elvárt minőséget. Az ügyfelek elvárják (és megérdemlik) a törődést, az információkat. Ma már számtalan módja van annak, hogy egy vállalkozás költséghatékonyan megtalálja vevőit: weboldalak, hírlevelek, a közösségi média legkülönfélébb csatornái, és így tovább. Ezek ráadásul nem csak információátadásra, hanem információgyűjtésre is kiválóak – a begyűjtött információkat pedig elemezni lehet (és kell), hogy abból további tudásra tehessünk szert.

A LEGENDÁS 6:3, AHOGY MÉG SOSEM LÁTTAD!

Amiről eddig csak a nagyszülők sztorijaiból hallottál, most végre te is átélheted, digitálisan felújítva és kiszínezve. A legendás mérkőzés 2020. november 25-én este a Super TV2-n!

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!