Akik már megtanulták a leckét – négy fiatal és tehetséges vállalkozót választottak ki a befektetők

Olvasási idő 9 perc

A célpiac ismerete és a bevételi tervek kidolgozottsága legalább annyira fontos egy befektető meggyőzéséhez, mint a jó ötlet, és az sem árt, ha a projekt társadalmilag is hasznos célt szolgál – talán ezek voltak a II. MegantaKraft DONEday legfontosabb tanulságai.

Több, mint száz jelentkezőből kiválasztott kilenc projekt és csapat, három hónap alatt 60 órányi workshop, a 12 telekomos mentor (edukátor) és a 15 újdonsült krafter között, formába öntött gondolatok, nagyszabású fejlődés – a DONEday-jel lezárult a második KraftRoad nevű program. A Magyar Telekom MagentaKraft kezdeményezése a fiataloknak igyekszik segíteni, hogy megvalósíthassák elképzeléseiket, legyen az még egy halvány ötlet, esetleg már egy érettebb fázisban lévő projekt, mondja Tökölyi Anna projektfelelős.

A jelentkezők közül kiválasztott csapatok személyre szabott támogatást kaptak a Telekom szakembereitől. A közös munka lezárásaként és mintegy csúcspontjaként a krafterek öt perces pitchben mutathatták be projektjeiket reménybeli befektetőknek. A mostani DONEday-en hat csapat mérettetett meg. Az eseményre hibrid formában került sor: a befektetői zsűri a Telekom székházában berendezett stúdióban gyűlt össze, a krafterek pedig online csatlakoztak be.

Nézzük meg közelebbről a prezentáló fiatalokat és projekteiket:

KultúRecept – a kultúra új formája

A Youtube-csatornát, Facebook- és Instagram-oldalt is működtető csapat célja, hogy minőségi online tartalmak előállításával újabb kommunikációs csatornát biztosítson olyan színházak, koncerttermek, galériák és más intézmények részére, amelyek erre maguktól nem lennének képesek. Készítenek portréműsorokat, irodalmi, komoly- és kortárs zenei műsorokat, koncertfilmeket, talkshow-kat, valamint podcastokat is. Be tudnak segíteni egy-egy új produkció népszerűsítésébe, werkfilmekkel, promócióval, hiszen az online csatornák ma már megkerülhetetlenek.

A befektetési szakemberek egyöntetűen úgy vélték, hogy igazán szerencsés a témaválasztás. „Minőségi tartalomra mindig lesz igény, de a bevételi modellt érdemes lenne még egy kicsit átgondolni, hogy gazdasági társaságként is megálljon a helyén a projekt”, mondta Bohner Tamás, a Drukka Startup Studio ügyvezetője. Szabó Béla, házigazda, Magyar Telekom kereskedelmi és márkakommunikációs igazgatója ehhez még annyit tett hozzá, hogy nagyobb hangsúlyt kellene fektetni arra, ami a specialitásuk, ami megkülönbözteti a KultúReceptet másoktól. „Minden, a felhasználó számára elérhető tartalommal versenyeznetek kell, ezért meg kell tudnotok mutatni, mi a hozzáadott értékeket: a más megközelítés, a feldolgozás, a személyesség. És a tartalmat nem csak előállítani, hanem utána menedzselni is kell, és ezt a működés szerves részévé kell tenni”, fogalmazott.

Plastic Plan – szelektív hulladékgyűjtés újragondolva

Két 17 éves mezőtúri gimnazista elhatározta, hogy igyekeznek megoldani a sok sebből vérző szelektív hulladékgyűjtést. A gyűjtőszigetek sokszor megtelnek, rendezetlenek, a házi begyűjtés módjáról, idejéről pedig sokaknak nincs információjuk. Projektjük célja, hogy egyszerűbbé tegyék a lakossági gyűjtést: ehhez online tartalmakat készítenének (például a konténerek térképével), begyűjtenék a műanyag hulladékot, amelyek közül a PET-palackokat eljuttatnák a szelektív gyűjtőbe, a másképp nem hasznosítható műanyagokból pedig egyedi dizájnertermékeket készítenének, amelyeket online árusítanának.

„Hálás, de nem könnyű téma – értékelte a pitchet Bohner Tamás. – A lelkesedés már fél siker, vigyétek tovább az ötletet, de a pénzügyi hátteret alaposan gondoljátok végig, mert egy ilyen projekt csak akkor működik, ha pénzügyileg már az első pillanattól fenntartható, ami a jelenlegi modellről nem feltétlenül mondható el.” Simán Kristóf, a Hiventures senior befektetési menedzsere azt tanácsolta, hogy ha már sikerült megszerezni az önkormányzat partnerségét, demóprojekt keretében próbálják ki, hogy mi működik és mi nem. Szabó Béla még annyit tett hozzá az értékeléshez, hogy érdemes lehet esetleg szűkíteni a scope-on, egy tevékenységi területet kiválasztani és arra kidolgozni az értékmodellt.

Hírflip – ismerd meg a másik oldalt is!

Zúdul ránk az információ, nagy a médiazaj, nincs idő, de szeretnénk tájékozottak maradni – erre kínál megoldást a Hírflip, amely olyan hírösszesítő rendszer, amely mesterséges intelligencia segítéségével gyűjti össze, kategorizálja és a felhasználó érdeklődési körének megfelelően bemutatja a híreket, értéksemlegesen, elfogultságtól mentesen. Immár több mint 100 hírforrás híreit teszik elérhetővé egy platformon, amely a LinkedIn-től kezdve a TikTok-ig számos csatornán elérhető. A hírek fogyasztása ingyenes, az üzleti modell arra épít, hogy a tartalmak előállítói megnézett hírenként 5 forintot fizetnek.

A befektetői zsűri értékelése szerint dicséretes törekvés, hogy megpróbálják kimozdítani az embereket a véleménybuborékjukból – az már más kérdés, hogy erre mennyien hajlandóak. Ugyanakkor az üzleti modellen ez esetben is csiszolnának, hiszen a vetélytársak között ott vannak a közösségi média óriásai, illetve a hagyományos hírportálok is, és kérdés, hogy a tartalomelőállítók hajlandók lennének-e ennyit fizetni egy olvasóért. Ezzel együtt látnak potenciált az ötletben; ahogy Simán Kristóf fogalmazott, előnyükre válhat, ha más célcsoportot szólítanak meg, mint a hagyományos médiumok – erre például kiváló csatorna lehet a TikTok.

Tóvidék – a regionáls hírportál

Önmagát lokálpatriótaként határozza meg Szöllősi Dávid László, aki a Tisza-tó fejlődéséhez szeretne hozzájárulni egy hírportál létrehozásával. Egyszemélyes projektje, a Tóvidék, másféle hírportál lenne, mint a többi: nem csak az idelátogató turistáknak szólna, hanem a helyieknek is, feldolgozná a régió híreit, eseményeit, és reményei szerint közösséggé is kovácsolná az olvasótábort. A bevételeket támogatói előfizetésekből, egyszeri támogatásokból, illetve reklámokból tervezi előteremteni.

„Igazi kultúrmisszió, hogy ennyire szíveden viseled szűkebb hazád sorsát – dicsérte meg az ötletet Simán Kristóf. – Tartalmat, akár multimédiás tartalmat viszonylag könnyű előállítani, és a világ abba az irányba megy, hogy az olvasók egyre inkább hajlandóak anyagilag is támogatni az őket érdeklő híreket közlő médiumokat.” A célcsoportot pedig akár bővíteni is lehet. Szabó Béla szerint az ide horgászni járó külföldiek számára is érdekesek lehetnek bizonyos hírek, Bohner Tamás pedig felvetette, hogy a Tóvidék lokális tartalombeszállítóként partnere lehetne országos médiumoknak. Ez nem csak plusz bevételt hozna, de a portál hitelességét is növelné. A befektetői zsűri negyedik tagja, az online bejelentkező Lévai Gábor, a Ashoka Magyarország, corporate partnership menedzsere viszont felhívta a figyelmet, hogy a befektetők számára mindig külön kockázatot jelent, ha egy projekt, vállalkozás csak egy személyre épül.

MYMI – Make Your Museum Interactive

Ismert probléma, hogy az interaktív tartalmakon felnőtt generációk számára egy múzeum, a maga mozdulatlan tárgyaival, hosszas leírásaival, kevés élményt kínál. A MYMI, azaz a Make Your Museum Interactive, a kisebb-nagyobb kiállítóhelyeknek szeretne megoldást kínálni arra, hogy újszerű elemekkel bővítsék kínálatukat (Magyarországon mintegy ezer ilyen intézmény van). A platformhoz csatlakozó múzeumok nem csupán információkat oszthatnának meg az alkalmazás felhasználóival, hanem a kiterjesztett valóság (AR) révén életre kelthetnék a kiállított tárgyakat is – ehhez a tartalmat a MYMI csapata szállítaná. Az intézmények egyszeri díjat és rendszeres havi díjat fizetnének a szolgáltatásért, cserébe több látogatóhoz és több bevételhez jutnának.

A küldetés kiváló, de a piac és az idő még nem érett meg erre – vetették fel a befektetők. „Nekünk is van ilyen befektetésünk, és nem működik, mert korai az időzítés. Az AR/VR technológia még nem tart ott, hogy kényelmesen lehessen átélni az élményt, sem a szemüvegekkel, sem a kézben tartott mobiltelefonnal. Inkább az évtized második felében várhatóak olyan eszközök, amelyek tényleg kényelmes megvalósítást tesznek lehetővé”, fogalmazta meg Simán Kristóf, mit tart az elképzelés hiányosságának.

Bohner Tamás némi piaci információval is megtoldotta ezt. „Üzleti szemlélettel akartok megkeresni egy alapvetően nem üzleti szemléletű réteget. A legtöbb múzeum költségvetési forrásból él, így nincs motivációjuk arra, hogy plusz tartalmat adjanak, és nem érzik szükségét, hogy ilyen jellegű innovációban partnerek legyenek, tisztelet a kivételnek”, magyarázta el, miért lenne nehéz ügyfeleket találni. Azt is hozzátette viszont, hogy az ötlet nagyon jó, csak meg kell találni azt a piaci rést (sportesemények, kereskedelem), ahol a megoldásra nem csak igény van, hanem fizetőképes kereslet is.

Naprakész méhész – segítség fullánkos barátainknak

Ha kipusztulnak a méhek, azt az emberiség legfeljebb négy évvel éli túl – Somogyi Attila programozó és méhész ezt szeretné megelőzni online rendszerével, amely egy interaktív térkép köré épülne. A térkép könnyen áttekinthető formában megmutatná, hol vannak fertőzött területek, hova telepítettek már vándor méhcsaládokat, hol van olyan növényzet, amely jó a méheknek, és több más hasznos információt is közölhetne. A weboldal emellett lehetőséget teremtene a terület gazdáival történő kapcsolatfelvételre, a kötelező bejelentések megtételére, illetve megpróbálná közösségé szervezni a több mint 8 ezer vándorló méhészt.

Rendkívül fontos társadalmi kezdeményezésnek látták az ötletet a befektetők, amelyben azonban még számos kérdés megválaszolásra vár. Így például az, hogy honnan származnak az adatok, ki tölti fel őket a rendszerbe, és fenntarthatóvá tenné-e a vállalkozást a tervezett 1000 forint/felhasználó/hó havidíj. „A mézpiac Magyarországon is többmilliárdos üzlet, így biztosan lehet találni olyan monetizálási lehetőségeket, ahol nagyságrendekkel nagyobb árbevétel realizálható”, vetette fel Bohner Tamás.

Lévai Gábor két irányba is továbbfejlesztené a projektet. Egyrészt, szerinte egy hasonló megoldásra más országokban is lenne igény, hiszen a probléma is globális. Másrészt, nem csak internetes csatornákban gondolkodna: például sms-ben is nagyon sok hasznos információt meg lehetne osztani. Ő is úgy véli, hogy nem csak a méhészekkel lehetne megfizettetni a rendszer működtetésének költségeit, hiszen a beporzás elősegítése a gazdáknak is érdeke.

A befektetők összességében rendkívül magas színvonalúnak értékelték a pitcheket és a bennük megfogalmazott ötleteket. „Jó volt látni, milyen sok vállalkozás tűzte zászlajára a társadalmi értékeket. Ezek nem csak gazdaságilag értelmezhető projektek, hanem ezen túlmenő értékeket is fel tudnak mutatni, ami befektetési szempontból is fontos”, fogalmazta meg többek véleményét Bohner Tamás. „Nagyon örülök, hogy olyan ötletek jelentek meg a MagentaKraftban, amelyek jobbá akarják tenni a világot. A Magyar Telekom nagyon szívesen támogatja az ilyen kezdeményezéseket”, tette hozzá Szabó Béla. És ha most nem is mindegyik csapatot válogatták ki a befektetők, a többieknek is azt üzenték: ne hagyják abba a munkát, tartsanak ki az ötleteik mellett, mert mind olyan, amit érdemes megvalósítani.

A mostani pitch a kiválasztottaknak sem jelent automatikus befektetést. Most felkeltették a befektetők figyelmét, de a további tárgyalásokon múlik, hogy lesz-e együttműködés, mondta még el Tökölyi Anna. A többieknek sem kell elkeseredni: nem az a MagentaKraft elsődleges célja, hogy üzleti sikersztorik kerekedjenek ki, hanem hogy a fiatalok kipróbálhassák ötleteiket, fejleszthessék elképzeléseiket, és eközben egy olyan közösség tagjai legyenek, amely a későbbiekben is segíteni tudja őket. „Ha csak tapasztalatokat szereztek, már azzal is gazdagabbak lettek, mert az itt tanultakat továbbviszik magukkal”, tette hozzá a programgazda.

A kiválasztottak

A három befektető az alábbi csapatokkal beszélne szívesen a folytatásról:

Simán Kristóf:

  •             KultúRecept
  •             Naprakész Méhész

Bohner Tamás:

  •             Hírflip
  •             Naprakész Méhész

Lévai Gábor:

  •             Tóvidék
  •             Naprakész Méhész

Szerző:
Schopp Attila – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 3.2 / 5. Összes értékelés: 5

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.