„Addig megyek, amíg el nem érem a célom” – a Mittersisters táskakészítő workshopjaival teremtett új stílust, a Cápák is ráharaptak
Gyakorlatilag a saját piacát kellett felépítenie, ám Mitter Anna Róza nem csak ezt az akadályt vette sikeresen, hanem elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész-díját és eredményesen szerepelt az RTL-en futó Cápák között című üzleti showműsorban is. A Mittersisters megálmodója táskakészítő workshopjaival az egyediséget, az élményt és a fenntarthatóságot hozza azonos pontra, ám a növekedési korlátokkal neki is szembe kellett néznie, miközben a workshopokra csak előregisztráció útján és kéthetes várakozási idővel lehetett bekerülni. Nem volt kérdés, hogy erre a helyzetre is megoldást kellett találnia. Róza viszont egy makacs ember, addig megy, amíg a célját el nem éri.
„Ha 2015-ben azt mondtam valakinek, hogy jöjjön el hozzám egy táskakészítő workshopra, akkor bolondnak nézett” – emlékezett vissza a kezdeti időszakra Mitter Anna Róza vállalkozó. Viszont Mittersisters megálmodója meglehetősen erős és összetett motivációval lépett a vállalkozók rögös útjára. Azzal persze Róza is tisztában volt, hogy az álmait nem tudja hétfőről keddre megvalósítani, de „egy eléggé makacs ember vagyok, ha kitalálok valamit és kitűzöm egy célt, akkor addig megyek, amik azt meg nem valósítom, el nem érem”. Az biztos, hogy az idő és nyolc évnyi kőkemény munka őt igazolta: elnyerte a Telekom Digitálisan Tettrekész-díját és sikeresen szerepelt az RTL-en futó Cápák között című üzleti showműsorban is.
Fel kellett építenie a saját piacát
Mivel a szülei maguk is dizájnerek és vállalkozást is visznek, természetes volt, hogy az Iparművészeti Egyetem elvégzése után maga is erre az útra lép. „Testközelből ismertem a vállalkozói lét minden szépségét is nehézségét, egyértelmű volt a döntésem” – mondta Róza. A választása mögött két igazán fontos tényező húzódott meg; az egyik, hogy mindenképpen szeretett volna a tanult szakmájából megélni, illetve, hogy mivel hazánk egy kicsit ország, így dizájnerként vagy alkalmazottként dolgozik az ember a kevés betölthető pozíciók egyikében, vagy saját vállalkozást indít. „Azzal tisztában voltam, hogy egy ilyen pici piacon valami igazán újat kell mutatnom, márpedig a workshopkon elkészített, maximálisan személyre szabott és egyedi táskák éppen ezt az újdonságot jelentették, hiszen ilyen lehetőség addig nem volt” – mondta Róza. S valóban komoly kihívással nézett szembe, ugyanis nyolc-tíz évvel ezelőtt még valóban nem voltak – főleg kézműves – workshopok Magyarországon. „A piacelemzés során mindössze egyetlen versenytársam akadt a workshop szektorban, vagyis nekem kellett felépítenem a piacot s ez kihívást jelentett” – tette hozzá Róza.
Mindenre van megoldás
A kihívásokkal szembesülve megtehette volna, hogy bizonyos szempontból biztonságosabb formában, vagyis alkalmazottként folytatja vagy teljesen egy más, kevésbé rizikós területen próbálja ki magát. Viszont a workshopok tesztelése során egyértelművé vált számára, hogy mindenképpen tovább kell mennie ezen az úton. „A részvevők az alkotás élményéből fakadó öröme és a felszabaduló energia zsigeri szinten jelezte számomra, hogy nem adhatom fel” – válaszolta kérdésünkre Róza. Egyébként is azt vallja, hogy minden nehézségre van megoldás, csak egy kicsit több kreativitásra, nyitottságra és kitartásra van szükség.
A Mittersisters és a fenntarthatóság
A Mittersisters – mint brand – az egyediség, az élmény és a fenntarthatóság értékein alapszik. Az ügyfelek saját maguk készítik el a táskáikat, ami minden esetben óriási élményt jelent számukra. Ám mint kiderült, Róza értékrendjében a fenntarthatóság kérdése is kulcstényező. A divatipar környezetszennyező és túlfogyasztásra buzdító mivoltával az egyetemi évei alatt szembesült igazán s el is határozta, hogy ő egy teljesen más filozófia szerint építi el a vállalkozását. „Nagyon sokszor nem is gondolunk bele, hogy a fast fashion tucattermékei milyen körülmények között készülnek és ki készíti őket. Az által, hogy bevonom a vásárlóimat a készítés folyamatába, egy érzékenyítő folyamaton is részt vesznek és úgy gondolom, hogy egy 8-10 órás workshop olyan szemléletformáló élmény, ami után biztosan máshogy néz mindenki a bolti táskákra. Emellett az egyediség is fontos szempont, hiszen manapság óriási érték, ha tudjuk, legújabb táskánkból nincs még egy a világon. Azt gondolom, hogy a bevonással, az egyediséggel és egyáltalán, a nyitott kommunikációval fel tudom hívni a figyelmet a fenntarthatóság szempontjaira is” – fogalmazta meg Róza.
Amikor a csalódottság erőforrássá és motivációvá válik
A Mittersisters szépen növekedett az évek alatt, viszont az előregisztrációs rendszeren és az ő workshopokon való személyes jelenlétén alapuló üzleti modell néhány éve elérte a növekedési korlátait. Kiváló instruktor kolléganőkkel dolgozott együtt, ám a visszajelzések alapján mégis változtatnia kellett, ezért Róza ekkoriban kezdte el kidolgozni a DIY Bar Budapest videós workshopokra alapuló üzleti modell alapjait. Jól haladt a munkával, de a folyamatokat egy nem várt kellemetlen esemény pörgette föl igazán. A közelmúltban a „konkurencia” egyik képviselője gyakorlatilag lemásolta az vállalkozását a dizájntól kezdve egészen a működési modellig. A helyzet természetesen jogi lépéseket vont maga után, ugyanakkor Rózának a krízist lelkileg is fel kellett dolgoznia. „Ez nem ment könnyen, viszont a csalódottságomat végül erőforrássá alakítottam” – mondta a vállalkozó. Az évekig tartó s minden szempontból megterhelő pereskedés lehetősége helyett elhatározta, hogy két-három lépéssel mindig a konkurencia előtt jár majd s magasabb szinte emeli a Mittersisters-t. Mint mondja, „még nagyobb lendülettel folytattam a DIY Bar Budapest koncepciójának kidolgozását, ennek első lépése pedig már régebben elkezdődött, ugyanis másfél éve egy utcafrontos üzletbe költöztettem a vállalkozást, így az utcáról is látható az alkotás folyamata.” S miután szó szerint rengeteg turista tért be hozzájuk minden nap azzal, hogy szeretnének csatlakozni a workshophoz, végleg bizonyossá vált, hogy a korábbi üzleti modell nem tartható. „Ha kimondtam, hogy két hetes a várakozási idő, akkor legtöbbször az volt a válasz, hogy holnap már utazunk is haza…” – mondta Róza. Így arra kellett megoldást találnia, hogyan tudná kielégíteni az átmenő forgalom igényeit. Ekkor kerültek képbe a Cápák.
Csúcsra járatják a digitalizációt
„Voltak már korábban is megkeresések a showműsor részéről, de úgy éreztem, hogy a Mittersisters mikrovállalkozásként nem lehet eléggé érdekes egy nagy befektető számára” – monda Róza. Ugyanakkor a DIY Bar Budapest kapcsán elérkezettnek látta az idő arra, hogy a korábbi évek lassú organikus növekedése után egy igazán nagy léptékű ugrás következzen. A vállalkozásfejlesztés a sikeres szereplés után (a cégbe Tomán Szabina szállt be) még nagyobb fokozatba s leginkább a digitalizációt érintő területekre esett a fókusz. „Természetesen én is használom a különböző kütyüket, ezek nélkül nem tudnám vinni a vállalkozásomat sem, de alapvetően az a típusú ember vagyok, aki, ha kell becsavarja a villanykörtét, de dekopíroz és glettel is, ha arra van szükség” – tudtuk meg Rózától. Viszont a DIY Bar Budapest esetében most nem a dekopír vagy a glett jelentette a szintugrást, hanem egy merőben új digitalizációs fejlesztés, aminek célja lebontani a már említett növekedési korlátokat. Az új fejlesztés lehetővé teszi majd a kliensek számára, hogy a saját okoseszközeiken keresztül bármikor elkészíthessék az általuk kiválasztott tárgyakat. „Amikor majd valaki belép az üzletbe, a belső szerverünkön keresztül generálunk számára egy, a szellemi tulajdon védelme miatt korlátozott ideig használható QR-kódot, amivel hozzáférést nyer a kiválasztott tutorial videóhoz és ha szüksége van rá, akkor instruktorok segítségével alkothatja meg az egyedi táskáját” – tudtuk meg. „Egy teljesen új technológiát szeretnénk bevezetni, de persze még nagyon sok munka van hátra” – tette hozzá Róza.
Mire harapnak a Cápák?
Róza szerint csak úgy érdemes beugrani a Cápákkal teli vízbe, ha már több éves tapasztalatunk van arról, hogy az ötletünk működik és piacképes. „Nagyon gyorsan kiderül, ha nem így van” – tette hozzá. De fontos az is, hogy szakmailag valóban értsünk az adott területhez s szívből szeressük azt. „A Cápák elsősorban emberbe fektetnek be ” – véli Róza. Kérdésünkre úgy válaszolt: „szerintem Szabinának a hozzáállásom és a gondolkodásmódom tetszett meg, de megszólíthatta még a fenntarthatóság elve, az egyediség vagy éppen az élmény nyújtotta közösségépítő erő is.
Összefoglalva:
- erős motiváció és kitartás nélkül nem lehet sikeres vállalkozást vinni
- pontosan meg kell határozni a brand alapértékeit
- a megoldásközpontú szemlélet minden nehézségen átsegít
- a Cápák a működőképes és validált ötletekre harapnak és az emberbe fektetnek be
- a digitalizáció adta lehetőségekkel minden vállalkozásnak élnie kell