A RoboKaland és a Quantum is csak nyert azzal, hogy a Cápák elé vitték vállalkozási ötletüket

Az a bizonyos 15 perces hírnévnél, amiről Andy Warhol a televízió berobbanása után azt mondta, hogy mindenkinek jár, jóval több is kijutott a Cápák között legutóbbi évadában szereplő két vállalkozásnak is. A gyerekeknek környezettudatosságra és digitalizációra építő foglalkozásokat szervező RoboKaland, és a diákszövetkezeti működést teljesen digitalizáló Quantum igyekezett a lehető legtöbbet kihozni a tévés szereplésből. Közös bennük, hogy mindkét csapat különdíjat is kapott a Telekomtól, és hogy mindketten úgy érzik, a Cápák előtti bemutatkozás hatalmas ismertséget hozott nekik. Utánajártunk, milyen változásokat hozott a vállalkozások életébe az, hogy a Cápák között című üzleti showműsor szereplői voltak. 

Egy különdíj, ami szárnyakat ad

A RoboKaland mögött egy szimpatikus békéscsabai házaspár áll: Gajdács-Leszkó Georgina és Gajdács Krisztián. Családi vállalkozásként működnek, céljuk, hogy a gyerekeknek és fiataloknak szóló foglalkozásaikon egyszerre nyújtsanak élményt, és adjanak át valamit a környezettudatos gondolkodásból. Már kidobásra ítélt elektronikai eszközöket szerelnek szét és alakítanak újjá úgy, hogy hosszú távon használható tárgyakhoz jussanak. Kislányuk, Gréti is fontos szerephez jut: tesztel és ötletel a szüleivel, hiszen a programok elsősorban gyerekeknek szólnak. 

„A küldetésünk, hogy egy élhetőbb bolygót hagyjunk magunk után” – mondja Krisztián a RoboKaland alapgondolatáról. A 2019-es indulásuktól az első két évben 15 tonna elektronikai hulladékot sikerült újrahasznosítaniuk – ennyivel is kevesebb szennyezi a környezetet. De legalább ilyen fontos hozadéka a vállalkozásnak az is, hogy a gyerekeknek átadják a környezettudatos szemléletet, bevezetik őket az elektronikai eszközök, a digitalizáció világába. Ezt értékelte a Cápák között műsorban a Telekom is, amikor Digitálisan Tettrekész Díjjal jutalmazta őket. 

„Nagyon örültünk a Telekom különdíjának, mert ez volt az az elismerés, amelynek köszönhetően lett annyi önbizalmunk, hogy a saját gátjainkat átugorva, bátran és őszintén a nagyvilág elé merünk állni. Most már könnyebben vállaljuk azt, hogy a mi módszerünk nagyon más, mint a megszokottak, mert maguk a gyerekek formálják. Mostanra ott tartunk, hogy a legnagyobb boldogsággal mondjuk ki: igen, ez valami más, és pont ettől működik!” – mondja Krisztián. 

A Cápák előtti megmérettetés komoly lendületet adott a vállalkozásnak

De már pusztán a műsorban szereplés is sokat lendített a vállalkozáson, hiszen hatalmas ismertséget hozott a RoboKalandnak. Ahogy Krisztián és Gina mesélik, a mai napig rengetegen keresik őket a műsor kapcsán. Az ismertség pedig új lehetőségeket hozott: még több fiatalhoz jutottak el, vállalatok szakértőivel találkozhattak, egy új formát is találtak működésükhöz. Létrehozták ugyanis a RoboKaland Ökotudatos Jövőért Nonprofit Kft.-t, amelyen keresztül most már felajánlásokat, adományokat is tudnak fogadni. De útnak indítottak egy adománygyűjtő projektet a brancskozosseg.hu oldalán is. 

„Nyáron bejártuk az országot, hat különböző helyszínen indítottunk táborokat, ahol bemutathattuk saját módszerünket. Eredetileg kevesebb helyszínnel terveztünk, hogy végül ilyen sok városban ott lehettünk, az a Cápák között című üzleti showműsorban szerzett ismertségnek köszönhető. Ahogy az is, hogy a táborainkba sok lelkes csapat érkezett különböző vállalatoktól, akik interaktív előadásokkal, gyakorlati bemutatókkal színesítették a programjainkat” – összegzi Krisztián az idei nyár történéseit. 

2000 programba bevont fiatal, köztük 200 szellemi fogyatékkal vagy autizmussal él, 55 tonna újrahasznosított berendezés, 95 százalékos újrahasznosítás-jósági ráta – ez a RoboKaland eddigi mérlege. Krisztián szerint ezek a beszédes számadatok, ez a kívülről is jól érzékelhető fejlődés is nagyban a műsorban való szereplésnek, az ott szerzett tapasztalatoknak köszönhető. 

Megnövekedett önbizalom, mentorálás a Telekomtól 

„Amikor a hat-nyolcévesek már önállóan javítanak telefonokat, laptopokat, vagy készítenek hardvereket, robotokat, azt az esetek többségében el sem hiszik nekünk az emberek mindaddig, amíg el nem jönnek hozzánk, és nem látják mindezt a saját szemükkel. Pont ezért nagyon nehéz volt számunkra szavakba önteni, átadni másoknak, hogy mivel is foglalkozunk. A Cápák ebben nagyon sokat segítettek, önbizalmat adtak nekünk. De a Telekom Digitálisan Tettrekész Díjának köszönhetően is kaptunk többféle mentorálást, ami nagyban támogatta a vállalkozásunkat – legyen szó kommunikációs tréningről, marketingstratégia tervezéséről, vagy a nonprofit kft. adózási lehetőségeiről.” 

Ha pedig egy vállalkozás fejlődésnek indul, nincs megállás: Krisztiánék egy lelkes cégvezető felajánlásának köszönhetően a saját lakásukból Békéscsaba egyik legfrekventáltabb helyére költöztethették a szakköreiket. Az új helyszínen létrehoztak egy tudásközpontot, ahová heti rendszerességgel szervezhetnek interaktív előadásokat, workshopokat – olyanokat, amilyeneket a Szilícium-völgyben is elismernének. A nyitóelőadást az Országos Okosotthon Szövetség elnöke tartotta, de érkezik hozzájuk a Laptophardware ügyvezetője is.  „Szeretnénk inspirálni a gyerekeket, megmutatni nekik, hogy van értelme a tanulásnak, keressék, kutassák bátran, hogy ők maguk milyen területen érzik jól magukat. Békéscsabán, – kísérleti jelleggel – foglalkozásaink díjmentesen vehetők igénybe, így szeretnénk a családoknak segíteni, ezen okokból, működésünket adományokból kívánjuk fenntartani, nagyon kérjük a kedves olvasók segítségét és támogatását” – mondja Krisztián. 
 
Ami pedig a jövőbeli terveket illeti, a RoboKaland további terjeszkedésben gondolkodik: szeretnék, ha minden megyében működhetne legalább két-három RoboKaland szakkör, ehhez keresik az együttműködő partnereket, akik nyitottak arra, hogy közösen segítsék a fiatal generációt. De természetesen folytatni fogják a nyári táboraikat is, akár még több helyszínen. 

Krisztián és Gina az RTL Cápák között minden adását megnézte, és alig várják, hogy egyszer majd élőben is köszönetet mondhassanak a Cápáknak a tőlük kapott útravalókért. 

Krisztián és Gina, a RoboKaland alapítóinak 3 tanácsa mindazoknak, akik fontolgatják, hogy jelentkezzenek a Cápák között soron következő évadába: 

1.       Legyen konkrét elképzelésünk! 

A műsorban bemutatkozás alapos felkészülést igényel, reális, elérhető célokat célszerű kitűzni magunk elé.  

2.       Nyitottság mindenek előtt 

Érdemes nyitottnak lenni a Cápák javaslataira, bármennyire is érzékenyen érint minket ott helyben egy-két tanács, mert mindig a segítő szándék vezérli őket.  

3.       A műsorral csak nyerni lehet 

Még akkor is, ha végül egyik Cápa sem ajánl befektetést. A műsorban megszerezhető tapasztalat, tudás, na és persze ismertség már önmagában főnyeremény. 

A digitalizált iskolaszövetkezet két Cápát is meggyőzött az adásban 

Sok szempontból a RoboKalandéval hasonló tapasztalatokról számolhat be a Quantum csapata: mióta a Cápák előtt szerepeltek, masszív fejlődésnek indult vállalkozásuk. A négy egyetemista által alapított diákszövetkezet egyedisége, hogy leszámolt a papírmunkával, nyűgös adminisztrációval és mind a diákok, mind a partnerként együttműködő cégek számára online elérhető felületet kínál. Hogy erre szükség volt a piacon, azt mi sem igazolja jobban, mint az a tény, hogy a Quantum már az indulása utáni második hónaptól kezdve profitábilisan működik. 

Az iskolaszövetkezet maga egyfajta hungarikum, csak Magyarországon létezik. Egy-egy iskolaszövetkezet több ezer diákot ér el, akik dolgozni akarnak, őket tudják összekapcsolni a munkaerőt kereső cégekkel. A vállalatok azért szeretik ezt a foglalkoztatási formát, mert adózás szempontjából az egyik legkedvezőbb, hiszen 25 éves kor alatt teljesen adómentes, de azért is, mert minden adminisztrációt az iskolaszövetkezet intéz. 

Az ötlet, hogy digitalizálják az iskolaszövetkezeti működést, és egy diák akár a kanapéról, akár a kádból is bejelentkezhet egy-egy munkára, a Cápák tetszését is elnyerte. Balogh Péter és Balogh Levente is beszálltak a cégbe befektetőként, 3,5-3,5%-os részesedéssel. Emellett még a Telekom Kraft különdíját is megkapták. 

Tízszeresére növekedett forgalom, közel a Cápáknak ígért milliárdos forgalom

„Az adás utáni első hetekben nagyjából  200 céges ajánlatkérés érkezett be hozzánk és több ezer diák is regisztrált nálunk” – érzékelteti a műsorban szereplés hatását Bőhm Zsombor. – „Az, hogy több százezer néző látott minket, egyértelműen növelte az ismertségünket. Az ismerőseink közül is sokan gratuláltak nekünk, sokan említették, hogy figyeltek minket a tévében. Nagy multicégekhez is eljutott a hírünk, ami az adás nélkül sokkal nehezebben valósulhatott volna meg. Azt is érzékeltük, hogy tényezőkké váltunk, a többi szövetkezet elkezdett versenytársként kezelni minket.” 

Zsombor arról számol be, hogy partnereik száma az elmúlt félévben megötszöröződött, és havonta több száz diák dolgozik rajtuk keresztül cégeknél egy-egy hónapban. A Cápáknak milliárdos forgalmat ígértek, amit egyre inkább elérhetőnek látnak – ha nem is rögtön az idei évben. Most az is jelentős mérföldkőnek tekinthető, hogy várhatóan megtízszerezik a forgalmukat. 

„Amikor a Cápák elé álltunk, öten voltunk a csapatban – most tizenöten vagyunk. Új irodába kellett költöznünk nemrég, hogy mindenki elférjen” – újságolja Zsombor. 

Visszaemlékezve a műsorban való fellépésükre, Zsombor azt idézi fel, hogy tisztában voltak vele, minden azon múlik, hogy elég jól tudják-e átadni a Cápáknak azt, hogy mi is a termékük, amiben hisznek. Számukra rendkívül hasznos visszajelzés volt a Cápáktól, hogy még csiszolniuk kell a prezentációs készségeiken, így később a sales tevékenységüket már ezekre a tapasztalatokra építve újították meg. Azt felismerték még a műsor előtt, hogy ha jól át tudják adni, mi is az értékajánlatuk, akkor már nyert ügyük van, mert hisznek abban, hogy jó az, amit csinálnak  – a Cápák pedig rávilágítottak, hogy pontosan miben kellene fejlődniük. 

Növeli a cég iránti bizalmat, ha kiderül, két Cápa is társtulajdonos 

A Cápák tanácsait azóta is követik, Balogh Petya igazi mentorként támogatja őket: „Néhány hetente találkozunk, nagyon sokat segít nekünk. Bekerültünk Petya saját befektetéseinek közösségébe is, ahol amellett, hogy fontos a tudásmegosztás, nagyon értékes üzleti kapcsolatok is kialakulhatnak. Balogh Levente  is aktívan jelen van az üzletben, támaszkodhatunk a kiváló kapcsolatrendszerére, amit már nem egyszer megmozgatott az érdekünkben. Azt tapasztaljuk, hogy eleve növeli a cégünk iránti bizalmat, ha kiderül, hogy Balogh Levente és Balogh Petya társtulajdonosok benne.” 

A Telekom Kraft különdíjasaként speciális mentorálást is kaphatott a csapat, amit digitális vállalkozásként kiválóan tudtak hasznosítani: „A T-Systems részéről szoftverautomatizációs támogatást kaptunk, aminek köszönhetően még tovább fejlődtünk, és a céges partnereinknek is önkiszolgáló felületet kínálunk, ami kiváltja a folyamatos levelezést, telefonálgatást. A Telekom sales támogatást nyújtott, de sokat lendítettek a reputációnkon a felületein való megjelenések is” – mondja Zsombor. 

A Quantum-fiúk célja nem más, minthogy Magyarországon digitalizálják a teljes szövetkezeti piacot. Szeretnék elérni azt, hogy ha egy magyar diák munkát szeretne vállalni, akkor azt néhány kattintással megtehesse a Quantumon keresztül.  

Bőhm Zsombor és a Quantum csapatának 3 legfontosabb tanácsa a Cápák között következő évadába jelentkezőknek: 

1.       Próbaprezentáció ismerősök előtt 

Mielőtt a Cápák elé járulnánk, érdemes alkalmat teremteni arra, hogy a vállalkozáshoz általánosságban valamennyire értő ismerősök előtt bemutassuk prezentációnkat. Minket ez a kör sokkal jobban szétszedett, mint maguk a Cápák – és ez jó felkészülés volt. 

2.       Nem kell félni a Cápáktól 

Nagyon segítőkészek és jófejek, semmi okunk tartani tőlük.

3.       Legyen a termékünknek piaci validációja 

Bármennyire is jó egy termék vagy egy cég, fontos, hogy legyen egy minimális piaci validációja. Ha csak szép terveket tudunk felvázolni, de még semmi konkrétum nincs a kezünkben, a Cápák nem fogják támogatni az ötletünket. 

Ha vállalkozóként Te is szeretnél növekedni és fejlődni, de ehhez befektetésre van szükséged, vagy szeretnél digitálisan szintet ugrani, akkor bátran jelentkezz a Cápák között következő évadába!  

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés / 5. Összes értékelés:

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.