A marketing nem csak a nagyoké – Marketing Diamond Awards a kkv-szektornak

Olvasási idő 5 perc
Kkv 011 Cikk Marketing Diamond Awards 2

Ma már nem csak a nagyvállalatok tudják, hogy jó marketing nélkül nem lehet hosszútávon érvényesülni a piacon, hanem a kkv-szektor cégei számára is egyértelmű, hogy az értékesítés ilyen támogatása nem hagyható ki az üzleti tervezésből. A kkv-k marketingtudatossága egy hosszú folyamat eredménye, ma még azonban mindig kérdéseket vet fel, hogy hogyan kell jól csinálni a jó marketinget és kihez lehet segítségért fordulni. Ebben segít a kifejezetten kkv-szektorra, a kisebb költségvetésű marketingkampányokra fókuszáló Marketing Diamond Awards díj, amely a jó példákkal szeretné ösztönözni a kkv-marketing szereplőit a kiváló teljesítmények elérésére.

Idén november 27-én lesz a Marketing Diamond Awards díjátadó ünnepsége, amely kifejezetten a hazai kkv-szektornak szóló nagyszabású marketingesemény. A Magyar Marketing Szövetség 2015-ben partnereivel együtt alapította meg a Marketinggyémánt díjat, amely a tavalyi évtől új márkanéven – Marketing Diamond Awards – várja pályázóit. A „Marketing Diamond” elismerő védjegyért ügynökségek és marketingtevékenységet végző, vagy azt megrendelő egyéb cégek egyaránt indulhatnak, vagyis lényegében csak a marketingmunka számít, az nem, hogy azt egy céges osztály vagy külön ügynökség végzi. A kiírás szerint indulhatnak mindazok, akik „a meghirdetett kategóriák valamelyikében, a pályázati időszakban eredményes, az értékelési kritériumoknak megfelelő, a szakmai zsűri által színvonalasnak értékelt marketingtevékenységet végzett vagy annak megbízói, vagy felelős megvalósítói voltak.”

A pályázat tizenegy különböző kategóriában várja a pályaműveket, ezek között olyanok vannak, mint például a tartalommarketing, a design- és kreatív kategória, a közösségi megoldások és a direkt marketing. Van külön kategória a kis költségvetésű integrált kampányoknak is.

A díj célja alapvetően az, hogy rámutasson: a marketing nem csupán a nagy büdzséből gazdálkodó multinacionális cégek játéktere. Tény az is, hogy a marketingkommunikációs szakmában a legtöbb szakmai díj a nagy ügynökségek és a multinacionális vállalatok kiváltsága, akiknek eleve több pénz áll a rendelkezésükre. A Marketing Diamond Awards küldetése, hogy teret adjon a kisebb ügynökségek és a kisebb költségvetésből megvalósuló marketingaktivitások számára. Az elbírálás során azokat díjazzák, akik az elmúlt évben a megszokott marketing és reklámmegoldásoknál színesebb, kreatívabb és eredményesebb kampányokat terveztek és valósítottak meg.

Kkv 011 Cikk Marketing Diamond Awards 1

Hosszú utat jártak be a kkv-k

Persze a kis- és középvállalkozásokhoz kapcsolódó sikeres marketingkampányokig hosszú út vezetett el. Eleinte ugyanis nem csupán pénzük volt több a nagyvállalatoknak marketingcélokra, hanem érdeklődésük is. A helyzet azonban mára megváltozott. „Jómagam 1999 óta vagyok a szakmában, a két évtizedes rálátásom alapján azt mondhatom, hogy a kis- és középvállalkozások hozzáállása sokat változott és pozitív irányba fejlődött a marketing terén” – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség elnöke hozzátette: „főleg a kétezres évek elejéig gyakran nem tudták a kisebb cégek vezetői mi is az a marketing, illetve sokan azonosították a reklámmal. Akkortájt gyakran kaptuk azt a választ az elképzeléseinkre, hogy nem akarnak hirdetni”.

Egy kis időnek el kellett telnie, mire megértették, hogy mi is az a marketing, és hogy ez nem hirdetés, hanem egy az értékesítést támogató szemléletmód. „Ha nem foglalkozom az értékesítéssel, az olyan, mintha nem foglalkoznék az üzlettel.”

Ma már másképp mennek a dolgok, a kkv-szektorban is jóval felkészültebbek a döntéshozók. „A vállalkozások többsége tudja mi az a marketing, a témában rendezett konferenciák teltházzal mennek, az erről szóló internetes fórumok is népszerűek” – tette hozzá Hinora Ferenc. Az elnök azt is megjegyezte, hogy ma Magyarországon mintegy négyezer marketingszolgáltatásokat kínáló ügynökség van, ezeknek pedig csupán 10 százaléka rendelkezik éves szinten 100 millió forint feletti bevétellel. A többiek főleg a kis- és középvállalkozásokra fókuszálnak, erre a körre specializálódtak.

Nehéz a választás

„Ez még túl sok is, a marketingre joggal igényt tartó, de ahhoz közelebbről nem értő cégeknek ezért nagyon nehéz kiválasztani a jó partnereket, a valóban hozzáértő ügynökségeket. Sok a szereplő a piacon, és sajnos sok a kókler, a megmondóember is” – fogalmazott Hinora Ferenc. „Ahogy sokan egészségügyi kérdésekben is az interneten fellelhető információk segítségével diagnosztizálják magukat tévesen, úgy az online térben megtalálható marketing-információk is sok esetben félrevihetik az érdeklődőt.” A Marketing Diamond díj ezzel ellentétben éppen arra törekszik, hogy a sikeres, hozzáértő, megbízható szereplőket mutassa meg az érdeklődőknek.

A pályázatok száma szintén azt jelzi, hogy az igazán fontos és komoly szereplők ezen a téren sincsenek olyan sokan. „Évente mintegy hetven pályázat érkezik be a megmérettetésre, amelyből már lehet válogatni és valóban nagyon komoly munkákat kapunk. De a már említett négyezer céghez képest ez nem sok, márpedig a többségnek nincs is igazán olyan pályamunkája, amelyet a versenyen indíthatna.”

Kkv 011 Cikk Marketing Diamond Awards 3

Jó példákkal ösztönöznek

A valóban induló pályázók viszont jól mutatják meg, hogy hova fejlődhetne a szektor egésze idehaza is, és arra is rávilágítanak, hogy a jó marketingtevékenységből a kis- és középvállalkozásoknak sem szabad kimaradnia. „Erre szerencsére igény is van: mára a kkv-k is tudják, hogy kell a jó marketing, de a legtöbb esetben nem tudják ezt megvalósítani, nem tudják, hogyan kell csinálni” – tette hozzá Hinora Ferenc, aki szerint a Marketing Diamond pályázat célja nem titkoltan az, hogy a jó példákkal ösztönözze a hazai kkv-szektort a jó gyakorlatok átvételére.

A pályázat ráadásul azt is szeretné megmutatni, hogy a jó marketingmunkához nem feltétlenül kell rengeteg pénz. „Nagy költségvetésből sem könnyű véghezvinni egy sikeres kampányt, hiszen nagyon komoly zajban kell dolgozni, nagyon telített a piac. Sok pénzből ugyanakkor nagy mozgásteret tudhat magáénak az ember. Mindez nem jelenti azt, hogy kevésből nem lehet sikert elérni. A kreativitásnak, egy jó ötletnek nagy szerepe van, és vannak szereplők, akik sikerrel vállalják a kisebb költségvetésből jó eredmény elérésének kihívását.”

Verseny és díjazás

A Marketing Diamond Awards két fődíjat ad ki, ezek egyike „Az Év Marketingaktív Vállalkozása 2019” védjegy, amelyet megbízói, illetve ügyféloldalról kaphatnak meg a pályázók, és „Az Év Ügynöksége 2019” védjegy, amelyet szolgáltatói oldalról érkező pályázók kaphatnak meg. A díj által jelentett erkölcsi elismerésen túl a nyertesek természetesen használhatják a védjegyeket és szakmai eseményekre kapnak belépőt, Marketing&Média éves előfizetést nyernek, valamint többek között bemutatkozó imázsfilmet is készítenek a legjobb cégekről. A pályázat során és az eredményhirdetés kapcsán megjelenő sajtómegjelenésekben pedig további érdekes médiafelületet nyerhetnek a sikerrel pályázó szereplők.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!