A magyar nézők magukat szeretik viszontlátni a sorozatokban – interjú Hámori Barbarával, a Drága örökösök, a Keresztanyu és a Hotel Margaret showrunnerjével

Hámori Barbara neve még azoknak is ismerősen csenghet, akiknek a napi rutinjából kimarad a klasszikus, esti tévézés. Csak az elmúlt pár évből több olyan sorozat is kapcsolódik a nevéhez – A mi kis falunk, a 200 első randi vagy a Drága örökösök – amelyek sorra kimagasló nézettséggel futottak, utat nyitva ezzel a hazai, minőségi sorozatgyártásnak. A kereskedelmi csatornák indulásakor riporterként, szerkesztőként debütáló, majd programigazgatóként is dolgozó tévés, az utóbbi évtizedben showrunneri, forgatókönyvírói, rendezői feladatokat visz, jelenleg a saját gyártó-és fejlesztőcégében, a Scripted Productions-ben. A legújabb premierje az RTL Klubnak készült Hotel Margaret napi krimi- vígjáték sorozat, ami január 31-én indult. Interjúnkban arra voltunk kíváncsiak, hogy mi a kreatív szakember életstratégiája, amivel mindig az élvonalban marad, mit leshetünk el tőle, de Barbara mesél a magyar tévénézői igényekről is, amely tudás hasznos lehet más iparágaknak és a kisvállalkozóknak is.

A pályafutásod során bátran lépkedtél a különböző tévés feladatok között. Mennyire volt ez tudatos döntés, vagy inkább menet közben alakult ki, hogy milyen karriert szeretnél befutni?

Szerintem is-is. Szerencsés egybeesés, hogy a modern értelemben vett televíziózás időben pont egybeesik azzal a 25 évvel, amióta én ezen a pályán vagyok. A televíziózás folyamatosan változott és változik ma is; egészen másfajta világ volt ez a 90-es években, más a 2000-es években, majd a 2010-es években is, ahogy ma sem ugyanaz, mint pár éve. A kreatívoknak teljesen más típusú tudásra és hozzáállásra volt szüksége az egyes évtizedekben, így maga a szakma hívja elő azt, hogy mindig meg kell tanulni új skilleket, ki kell próbálni magunkat új helyzetekben. Azt látom, hogy azok tudnak a szakmában maradni, akik képesek időről-időre plasztikusan változni. 

Hogy látod, mi kell ahhoz, hogy változni tudjunk?

Nagyon fontos, hogy érdekeljen, hogy mi az a világ, ami körülvesz minket, amiben jelenleg élünk, és mi felé tartunk. Akárhány évesek is vagyunk, ez alap kell, hogy maradjon. Engem mindig is nagyon érdekeltek a médiás trendek, mi az, ami hirtelen sikeres lesz egyik napról a másikra, mik változtatják meg az auráját a tévézésnek. Például a 2000-es évek elején az első magyar valóságshow-k borzasztóan érdekes, új dimenziót nyitottak. Rögtön tudtam, hogy nekem ott van dolgom, a Claudia Show főszerkesztői pozíciója mellett a Big Brother VIP producere lettem. Később, amikor bejött a fikció a tévébe, és mindenki a külföldi sorozatokról beszélt – amiket először DVD-ken, majd streaming oldalakon néztünk – akkor én is azzal kezdtem el foglalkozni. 

Az új sorozatodban, a Hotel Margaretben több generáció és világ találkozik. Influenszerek, kisvárosi nyomozó, nyugdíjas takarítónők alkotják többek között a szereplőgárdát. Mit gondolsz a különböző generációkról? A forgatókönyv írásakor mi mozgatott?

A X generációsokról (az 1965-1979 között születtek emberek – a szerk.), amilyen én is vagyok, szokták azt mondani, hogy a digitális világba való átállás nagyon sokunknak komoly szorongást jelent. Mi gyerekkorunkban számháborúztunk meg bújócskáztunk, a mai gyerekek pedig a digitális térben élik az életük nagy részét. Hogyan tarthat lépést egy X generációs, hogy maradhat benne ebben a vibe-ban? Megfigyeltem, hogy sokaknál van egy pillanat, amikor elengedi ezt a folyamatos adaptációt, és megáll a változásban. Én nem ilyen vagyok, nekem fontos, hogy a digitális technikákat minimum ugyanolyan készségszinten értsem és használjam, mint a saját gyerekeim. Ez szerintem egyfajta attitűd és alázat. Sokat hallgatom a fiatalokat, kíváncsi vagyok, hogy hogy látják a világot, miket gondolnak. Nem gondolom, hogy egy generáció azért, mert időben előrébb tart, jobban tud mindent. A sorozatban benne van ez gondolat, persze sokszor csak mint humorforrás.  

Mi az, amit jó lenne eltanulni a fiataloktól?

A mi generációnkkal az a legnagyobb baj, hogy nem figyelünk a kiégésre. Tanulhatnánk a fiataloktól, akik merik az életüket énidővel feltölteni, mert abban semmi rossz nincs, hogy nem akarnak megdögleni 50 évesen. Nekem is az egy tanulási folyamat, hogy hogyan ne dolgozzak 7 napból 7-et. A kiégés azokat fenyegeti a legjobban, akik nagyon intenzíven élik az életüket. Nekem annyiból szerencsém van, hogy sokféle dolgot csinálok. Amikor rendezek, akkor egy teljesen más Hámori Barbara vagyok, mint amikor írok, vagy mikor pénzügyi vezetői-produceri munkámat látom el. És emellett még kisgyerekes plusz nagygyerekes anyuka is vagyok, feleség és folytathatnám a sort.

Több, sikeres sorozatotok, például A mi kis falunk is, külföldi mintán alapszik. Hogyan szoktál sorozatot választani? Milyen típusú ihlet meg?

Mindig megnézem, hogy a történet reflektál-e a mindennapi életünkre. De alapvetően egy kereskedelmi televízión szocializálódott kreatív vagyok, azaz az, hogy mi a nézői igény, minek mennyi a nézettsége, szervült a gondolkodásomban. Van bennem egy intuíció arra nézve, hogy milyen a magyar néző. 

És milyen?

Alapvetően a frankó dolgokat szereti. Nagyon nehéz őt átverni, ha valami hamis, azt zsigerileg érzi. Nem mindig tudja, hogy mi az, ami jó vagy rossz, de azt kristálytisztán tudja, hogy mi az, ami kamu és mi nem. Lehet drámát, vígjátékot, groteszket, vagy akár horrort is csinálni, ami a lényeg, hogy ne verjük át se a nézőket, se magunkat.

Mit tartunk frankónak? Milyen a magyar néző ízlése?

Nagyon szereti magát viszontlátni. Szeretjük az esendő embert, aki bevallottan nem sikeres, kicsit ügyetlen, de a szíve mégis a helyén van. Nagyon tudjuk viszont utálni a hatalmat, az álnokságot, szóval igazából a népmesei alapkarakterológia működik a mai napig. A furfangos róka, a gonosz farkas, a magát ártatlannak mutató nyuszika és a legkisebb szegénylegény, aki végül király lesz, mint karakterek mind-mind visszaköszönnek a sikeres hazai sorozatokban. Nincs új a nap alatt tehát, csak újracsomagoljuk a klasszikus történeteket. Ami viszont érdekes, hogy sokkal kevésbé vagyunk előítéletesek, mint ahogy azt a politikai szólamokból gondolnánk. Inkább a klasszikus gonosz-jó, morális vagy inmorális mellett vagy ellen teszi le a voksát a magyar néző, mint amellett, hogy egy háromgyerekes anya egy fiatalabb férfival jár (ez volt Korhatáros szerelem sorozat alapkonfliktusa – a szerk.) vagy, hogy valaki homoszexuális. Ilyen tekintetben nem feketén-fehéren gondolkodunk.

A Scripted Productions az első saját gyártócéged. Milyen érzés nem alkalmazottnak lenni és vállalkozni? Volt már ilyen tapasztalod?

Volt egy időszak az életemben, amikor kicsit eltávolodtam a médiától, és pár évet a szépségiparban töltöttem. Egyrészt nagyon érdekelt, ki akartam magamat ott is próbálni; Lakatos Márkkal egy csomó izgalmas dolgot csináltunk együtt: stylist iskola, plázás bolt, szépségszalon is volt a portfóliónkban. Ekkor tanultam meg vállalkozni, és értettem meg, hogy nem is olyan lehetetlen, hogy az ember nem alkalmazott egy vállalatnál, hanem a saját ötleteit valósítja meg. De ekkor fogalmazódott meg bennem az is, hogy a tévézést nem akarom elhagyni. Persze ehhez kellett az a tudat, hogy a különböző multiknál én mindig kakukktojás voltam, azaz már felismertem, hogy a multis működés nem való nekem, én sehogy sem passzolok ebbe a puzzle-be. A Scripted Productions megalapítása ezért olyan volt nekem, mint mikor az ember hazatalál. Azt éreztem, hogy minden puzzle a helyére kerül.

Mi kellett ahhoz, hogy ténylegesen belevágj?

Végiggondoltam, hogy képes vagyok-e megcsinálni, van-e olyan unikális tudásom, ami nélkülözhetetlen, egyedülálló a piacon? Arra jutottam, hogy van. Ekkor vettem egy nagy levegőt, és elindultunk. Egyelőre az én személyemre vagyunk ráhúzva, de ezen idővel szeretnék változtatni. Alkotói, fiatal tehetségekből, kreátorokból álló csapatot, amolyan umbrella céget csinálnék hosszú távon, ahol a tehetséges alkotók érvényesülni tudnak, és megszólalhatnak a saját hangjukon.

Szerző:
Kandó Eszter – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés / 5. Összes értékelés:

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.