A KATA óriási szabadságot ad az új vállalkozóknak

Olvasási idő 7 perc
Kkv 021 1080x610 2020030501

Lay Boglárka minősített pamutból készít tárolózsákokat kenyérhez, zöldségekhez gyümölcsökhöz vagy éppen tornacucchoz. A BogBag 2017 őszén indult, és mára az állandó termékek mellett folyamatosan vannak szezonális újdonságok is. Ez nem véletlen, Bogi a folyamatos trendfigyelésben hisz mind a termékfejlesztésben, mind a kommunikációs és marketingeszközökben. Munkáját a 2019-es Év Anyavállalata versenyen két első hellyel is elismerték. Bogi nemcsak arról mesél, hogyan talált magára a vállalkozásában, hanem arról is, hogy miért volt egyértelmű választás számára a KATÁ-s adózási forma.  

Hogyan indult a vállalkozásod? Miért pont újrafelhasználható pamutzsákokat varrsz?

Alapvetően már 15 éve környezettudatosan élünk a férjemmel: a 2000-es években már szelektíven gyűjtöttük a szemetet, a vásárlásnál a nagyobb kiszerelésű háztartási tisztítószereket választottuk, az ételt már akkor sem dobtuk ki. Ez a környezettudatos szemlélet még fontosabb lett, amikor megszülettek a gyerekeink, és amíg otthon voltam velük, a saját boldogságomra elkezdtem varrogatni csomagoláshoz praktikus szatyrokat és zsákokat. Először csak magunknak, majd a barátainknak is, végül már a barátaink barátainak is. Aztán valaki azt mondta, hogy ő szívesen fizetne a kiszemelt zsákért: ez a döbbenet és az öröm vegyes pillanata volt számomra. A vállalkozásindításban egy másik tényező is közrejátszott. A cég, ahonnan GYES-re mentem közölte, hogy nem tudnak visszavenni. Elmúltam 40 és ott voltam egy művelődésszervező diplomával és két kisgyerekkel munka nélkül, ezért alaposan végig kellett gondolnom, hogy akkor most merre induljak tovább. A BogBag mellett szólt, hogy nagyon szerettem csinálni és látszott, hogy igény is van a termékeimre, de azt azért tudtam, hogy a vállalkozó lét nem egy nyolcórás munka. Kicsit olyan, mint a gyereknevelés, 0-24 óráig tart, sosem fejezed be. Van, amikor éjjel 3-kor felébredek és eszembe jut egy kampány, hogy huh, ezt milyen jó lenne megcsinálni. Vagy kavargatom a főzeléket, és közben végig azon jár az agyam, hogy mit kell a héten intéznem.

Ezek szerint, nem ez volt az első vállalkozásod?

Nem, én már a 90-es évek végén voltam egyszer vállalkozó: EU-s projektekhez kerestem cégeket, akik beleillettek az adott pályázati kiírásba. Akkor nagyon nehéz volt vállalkozónak lenni, teljesen egyedül voltam, és akkor még nem is voltak közösségek, könyvek a témában. Az adózási rendszer is más volt, és egyéni vállalkozóként sokkal rosszabbul jártam, mint most. Lényegében a bevételem ¾-ét leadóztam. Másfél év után abba is hagytam. Ezért is mondom, hogy a KATA óriási nagy segítség azoknak a mikrovállalkozóknak, akik mondjuk egyedül vagy esetleg ketten viszik az üzletet. Befizeted a havi 50 ezer forintot, és a probléma le van tudva. Ezenkívül van az az évi kétszeri iparűzési adó (25-25 ezer forint) és az egyszeri kamarai hozzájárulás, de kvázi más dolgod nincsen. A cégalapítást is intézheted egyedül, online.   

A KATÁ-t ezek szerint jó szívvel ajánlod másoknak is?

A KATA óriási szabadságot ad. Ha a bevételed éves szinten 12 millió forint alatt marad, alanyi adómentesnek számítasz és valljuk be, a kezdő kézműves vállalkozók jellemzően ezt a határt nem érik el. Évente egyszer van adóbevallás (február 25.), amit szintén egyedül online is intézhetsz,  nekem az első két évben nem is volt könyvelőm. Emellett online számlázót használok, ami mint környezettudatos vállalkozónak szintén fontos, hiszen nem kell nyomtatnom feleslegesen.

Mit fizetsz be a havi 50 ezer forinttal egy tételben főállású katásként?

  • személyi jövedelemadó
  • osztalékalap után fizetendő adó
  • társasági adó
  • személyi jövedelemadó
  • járulékok
  • egészségügyi hozzájárulás (TB)
  • szociális hozzájárulási adó (nyugdíjjárulék)
  • szakképzési hozzájárulás

Figyelem! Alanyi adómentességgel adómentes számlát állíthatnak ki a KATÁ-sok a megrendelőiknek, így nem lesz 27%-os ÁFA, viszont így a kiadásaik után nem lehet ÁFÁ-t sem visszaigényelni. 

Jó tudni, hogy a KATA vállalkozást fő-és mellékállásban is be lehet indítani. Heti minimum 36 órás bejelentett állás havonta csak 25 ezer forintot kell fizetned. Még több információ a NAV oldalán.

Hogyan éred el a vásárlóidat? Hogyan alakult a forgalmad?

Az induláskor rögtön eladtam 600 darab Mikulás-zsákot, aztán lement a karácsonyi szezon és ott ültem, hogy most mit csináljak, eltűntek a vevőim. Ekkor kezdtem el komolyabban, a Mikulás-zsákon túl gondolkodni a szezonális termékekben. Szerintem a vállalkozásnál nagyon fontos, hogy folyamatosan legyenek termékeim, így sokkal könnyebb megtartani a vásárlóimat. Aki vásárolt Mikulás-zsákot, vegyen márciusban kokárdát, majd anyák napi szatyrot, júniusban pedagógus ajándékot és így tovább. Az egyéni vásárlók mellett sok mikroválalkozás partnerem is van. Nekik ideális beszállító vagyok, mert nem kell 100-as tételben rendelniük, hiszen minden termékem egyedi. Van olyan partnerem, amelyik indulásom óta folyamatosan rendel. Tavaly ügynökségen keresztül az Adidas Runningnak és a Tesconak is dolgoztam. Viszonteladók, például környezettudatos boltok is gyakran adnak le rendelést. Ezenkívül sokat piacozok, illetve működik a webshopom is. A 2018-as bevételem 3,1 millió forint volt, de a tavalyi évben már tovább növekedtem. Nagyon örülök, hogy a munkámat a szakma és a közönség is sokra tartja, a 2019-ben az Év Anyavállalata versenyen a “45 felett indított vállalkozások” szakmai I. díját és a közönségdíjat is megnyertem. 

Pucérkampány

Bogi tavaly elindította a pucérkampányát, amelyben azt kérte vásárlóitól, hogy pucéran – a maga természetes állapotában – vásárolják meg a zöldséget, gyümölcsöt vagy péksüteményt, tegyék be a BogBag zsákokba, szatyrokba, szalvétákba és fotózzák le, majd osszák meg a közösségi médiában a megjelölt hashtagekkel. 

Csatlakozz a Pucér kampány – Csak a textil maradhat! kampányhoz, küldd el, töltsd fel ide is a képedet és légy büszke magadra!

– szól a felhívás. A csatlakozóknak Bogi időről-időre nyereményekkel készül. 

Hogyan fejlesztetted magad, mint vállalkozó? 

Az elején tényleg mindent magam csináltam, még havi ötezer forintot is sajnáltam volna könyvelőre szánni, és arra sem volt pénzem, hogy 50-60 ezer forintért megbízzak valakit, hogy segítsen felépíteni a kampányomat. Ezért nekem nagyon bevált, hogy több tucat Facebook-csoportban vagyok jelen, ahol folyamatosan tanulunk egymástól, tippeket, kurzusötleteket osztunk meg a hírfolyamban. A Mompreneurs például egy ilyen összetartó csoport, ahol kezdetben napi szinten jelen voltam, és számos ügyfélt is a közösségnek köszönhetek. De járok offline eseményekre is, nemrégiben egy SEO-képzésen vettem részt (olvass utána pár SEO-tippnek a Hello Bizniszen is, de elvégeztem már egy YouTube-videokurzust is. Eljutottam odáig mostanra, hogy a bevételem nagy részét visszaforgatom, így lett új webshopom (gyorstalpaló) is, illetve  felismertem, hogy pocsék képeket csinálok, ezért elkezdtem együttdolgozni egy fotóssal is. 

Induláskor mennyire tervezted meg a vállalkozásod?

Teljesen felmértem a piacot, már amennyire egy emberként fel lehet mérni (az üzleti tervről hét lépésben a Hello Bizniszen). Képben voltam, hogy milyen más környezettudatos termékek vannak, és azt is láttam, hogy a zero waste termékeket olyan technikával, ahogy én (transzfertechnika), más nem csinálja. A három év alatt azt hiszem, hogy a legtöbb segítséget a vásárlóimtól kaptam, ők inspirálták legjobban a termékfejlesztést. “De jó, hogy van ilyen, de kéne mosható is”, vagy más olyat keresett, amiben magokat, rágcsákat is el tud rakni, így lett cipzáras verziója is az újraszalvétának. A mai napig hallgatok rájuk, hogy kinek, melyik új minta tetszene, mert az egy dolog, hogy mit gondolok, de ők vásárolnak. Szerintem fontos még, hogy a piac változásait észrevedd. Én azt látom, hogy azok dőlnek be, akik mereven ragaszkodnak ahhoz, ami 10-20 éve volt, de közben annyira gyorsan változik minden, hogy ami egy éve működött, az most már valószínűleg nem. Saját példámat is tudom erre mondani: 3 éve készítem ezeket a zsákokat, és az utóbbi egy évben, legalább 15-20 olyan kézművest tudok, aki szintén elkezdett zsákokat csinálni. Nagyon kell figyelni arra, hogy folyamatosan képezd magad, mert aki nem elég rugalmas, az hamar bezárhatja a boltot.

Hogyan vállalkozz és miért érdemes KATÁ-zni?

  • Indíts egyedi kampányt, amivel megfogod a célközönségedet. (Ld. Bogi pucérkampánya)
  • A KATA óriási nagy segítség azoknak a mikrovállalkozóknak, akik egyedül vállalkoznak: befizeted a havi 50 ezer forintot, és a probléma le van tudva.
  • Ha már megteheted, fordíts vissza a vállalkozásodba a bevételt, fejleszd és képezd magad!
  • Ne felejtsd a vállalkozói lét olyan, mint a gyereknevelés, 0-24 óráig tart, de így legalább éjjel 3-kor is beugorhat egy szuper kampányötlet.  
Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Átlag értékelés 3.3 / 5. Összes értékelés: 3

Legyél te az első, aki értékeli a cikket!

Oszd meg a cikket!

    Iratkozz fel hírlevelünkre!

    Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


    Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.

    Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
    regisztrálj a hírlevelünkre!

      Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!


      Kijelentem, hogy elfogadom az Adatvédelmi Szabályzatot.