Hello Biznisz | A Falusi Kosár vidéki gazdák terményeit juttatja el a városi lakosokhoz

A Falusi Kosár vidéki gazdák terményeit juttatja el a városi lakosokhoz

Olvasási idő 8 perc
Hello Biznisz | A Falusi Kosár vidéki gazdák terményeit juttatja el a városi lakosokhoz

Megkönnyezte a pillanatot a Cápák között adásában, amikor megtudta, hogy két befektetőtő is támogatná. Azóta a Telekom Digitálisan Tettrekész Díját is elnyerő Csorba Noémivel nagyot fordult a világ: egyre inkább bízik magában, megerősödött abban, hogy az ötlet, amit kitalált a Falusi Kosárral, az nemcsak jó, de jövője is van. Ezért a tervezésben sem adja alább: egyszerre szeretne növekedni és támaszkodni a közösség erejére.

A Falusi Kosár egy évvel ezelőtt indult online platformon szerveződve, azzal a vállalással, hogy vidéki gazdák terményeit juttatja el a városi lakosokhoz. Nem véletlen, hogy Noémi a falusi gazdák felé nyitott, saját családja ellátására már korábban is szülőfalujából szerezte be a zöldségeket, gyümölcsöket.

Noémi hat éven át volt PR-es a Magyar Nemzeti Bankban, a marketing és a kommunikáció világa egy nagy intézménynél egészen más, mint vállalkozást vezetni, falusi terményeket értékesíteni. „Egy meredek váltás volt, hogy a biztos állás után a teljes bizonytalan felé nyitottam. De ha az emberben van elszántság, hit és alázat, akkor bármit meg tud valósítani”- vallja Noémi. – „Nem mindenki kelne hajnal háromkor, sokszor nekem sem esik jól, de mégis ez a szabadság, amivel most rendelkezem, megfizethetetlen. És az az érzés is, amikor egy vevő úgy hoz vissza egy üres tojástartót, hogy mellé kedves üzenet is társul, egy doboz csokoládéval.”

Egy a lakóközösséggel megosztott fotóval indult minden

„Egy vasárnap hajnali krumpliszedés adta az ötletet a vállalkozáshoz tulajdonképpen” – emlékszik vissza Noémi. Pontosabban az a felismerés, hogy volna igény megbízható forrásból a vidéken termett zöldségekre, gyümölcsökre az ő saját lakóközösségében is. A szülőfalujában, a Csongrád megyei Bokroson zajlott krumpliszedésről megosztott ugyanis egy videót a lakóparkjuk közösségi platformján, és rengeteg visszajelzést kapott, ami mind arról árulkodott, többen élnének a vásárlási lehetőséggel, ha volna.

Noémi nem sokáig gondolkodott, megpróbálta összekapcsolni a városi keresletet a falusi kínálattal. „Ha jobban belegondolok, történt már velem hasonló, csak akkor még nem építettem rá vállalkozást. Korábbi munkahelyemen rendszerint én voltam a falusi portékák beszállítója, a kollégáim már várták, hogy jó ízű terményekhez jussanak.”

Ezúttal azonban már érdemesnek látta továbbvinni az ötletet és kipróbálni magát vállalkozóként. Lépésről lépésre haladt, eleinte csak átvevőpontot alakított ki, idővel a megrendelt tételek kiszállítására is keresett megoldást. A májusban indult vállalkozásnak nyár végére már önálló webes platformja, webáruháza is kialakult, így ma már az érdeklődők leadhatják rendelésüket a Falusi Kosárnál online is.

Kiszállítás akár csomagolásmentesen is

„A termelőknek sokszor nincs idejük arra, hogy saját magukat reklámozzák, elmeséljék történeteiket, megtalálják új vevőiket – ezt a terhet leveszem a vállukról. Ők koncentrálhatnak csak a terményeikre. Én egyfajta összekötő kapocs vagyok a vállalkozásommal, az üzleti modellem arra épül, hogy mivel én vagyok a beszerző, az általam meghatározott áron vásárolhatnak a vevők” – foglalja össze Noémi a vállalkozása lényegét.  – „Abszolút fenntartható a működés, nincs feles árukészlet, ha mégis valami megmarad, akkor azt rendszerint a helyi lovardának ajándékozzuk.”

A fenntarthatósági szemlélet, a környezettudatosság több ponton is megjelenik a Falusi Kosárnál: visszagyűjtik a csomagolóanyagokat, a zero waste jegyében igyekeznek minimalizálni a hulladéktermelést, együttműködnek csomagolásmentes bolttal, és tudnak olyan kiszállítási módot is ajánlani megrendelőiknek, amely csomagolásmentes. „A saját életemben akkor lett egyre fontosabb a környezettudatosság, amikor a kisfiam óvodába került. Elkezdtünk itthon komposztálót használni, szelektíven gyűjteni a szemetet, és odafigyelni minden apró dologra, amivel zöldebbé tehetők a hétköznapok” – emlékszik vissza Noémi.

Részévé válni a közösség életének

Eddig még nem költöttek hirdetésre, csak fotózásra áldoztak viszonylag nagyobb összeget, hogy mindenképpen egységes legyen a megjelenésük. Egyszerűen ajánlások útján jutottak el erre a szintre egy év alatt. Ha valakinek egyszer bevált a Falusi Kosár, akkor nemcsak hogy újrarendel, de jó hírét viszi a vállalkozásnak másoknak is.

Így nem csoda, hogy az elmúlt félévben megduplázták a vásárlók körét: „Kezdetben 50 körül volt a rendszeres vásárlók száma, most van olyan hét, amikor 120 családot is kiszolgálunk. Ráadásul a számok folyamatosan emelkednek majd, mert bővíteni tudjuk a kiszállítási területet, új átvételi pontokat keresünk. Gárdonytól Győrig folyamatosan jönnek a megkeresések, hogy de jó lenne, ha oda is tudnánk szállítani.”

Ugyanakkor a közösségi lét is erősen megmaradt a vállalkozásban, hiába indult gyors növekedésnek. Karácsonykor a futár kisebb ajándékcsomagokkal tért vissza több megrendelőtől, a központi átvételi pontjuk pedig helyenként igazi közösségi térré alakul – már amennyire a járványhelyzet engedte ezt az elmúlt időszakban. Noéminek az a leginkább szívet melengető érzés, ha édesanyáktól hall olyan történetet, miszerint a Falusi Kosár terményeivel sikerült megreformálni a család étkezési szokásait, és a gyerekük egyszerre csak megeszi a csírát is.

„Három dolgot is fel tudok sorolni, hogy mi az, amiből soha nem szeretnék lentebb adni a Falusi Kosárban” – gondolja át Noémi. – „Az egyik az ügyfélközpontúság. Jó újra és újra találkozni a vásárlókkal, érezni a közösség erejét. Hiába van most már webáruházunk, nem szüntetem meg a zárt Facebook csoportot sem, mert ott folyamatos maradt a kommunikáció, recepteket, tippeket osztanak meg egymással a tagok. A második az, hogy a mennyiség nem mehet a minőség rovására. Minket ez különböztet meg a piacon lévő más szolgáltatóktól, hogy ami nem üt meg egy bizonyos minőségi szintet, azt nem áruljuk. A harmadik pedig, hogy nem szeretnék versenyre kelni a multikkal, sem az árak, sem a kínálatuk tekintetében.”

Megerősítést kapott a Cápáktól, hogy jó úton jár

„Miért is ne?” – ezzel a gondolattal vágott bele a Cápák előtti megmérettetésbe. – „Hogy sikerült az ország legjelentősebb befektetőit meggyőznöm, az egy óriási megerősítés volt számomra, hogy amit kitaláltam, annak van jövője. Édesanyám azt szokta mondani rólam, hogy hajlamos vagyok kicsit elrugaszkodni a valóságtól, nagy álmaim vannak – de a műsorban beigazolódott, hogy az üzleti elképzelésem nemcsak egy ábránd, hanem már egy kész brand.”

A Cápák hatására az a felismerés is megszületett benne, hogy amit kitűzött maga elé célként, abban még keményebb munkával kell előrehaladnia. Az is teljesen megváltozott benne, hogy mit gondol a saját márkájáról, saját magáról: „A műsor előtt jellemzőbb volt rám, hogy nem bíztam magamban. Ezt a kishitűséget hátrahagytam, megerősödtem abban, hogy jó úton járok.”

A Cápák döntését Noémi megkönnyezte. Ahogy meséli, az érzelmek viszik előre a hétköznapokban is: „Egy olyan dolgot, amit én is csinálok, csak szívvel-lélekkel lehet.”

„Valóban tettre kész vállalkozónak érzem magam”

A műsorban való szereplés további pozitív következményekkel is járt: óriási népszerűséget hozott, kialakult néhány barátsága – például Homoky Dorkával, akivel rendszeresen keresik egymást szakmai tanácsokért – és egy elismerés is rátalált, a Telekom Digitálisan Tettrekész díja. Noémi azért is örül különösen ennek a díjnak, mert nagyon tud azonosulni a vállalat mostani kommunikációjával: „Olyan vállalkozásokat mutatnak be a reklámjaikban, amelyek a valóságban is működnek, nemcsak a képzelet szüleményei. Én valóban tettre kész vállalkozónak tartom magam, úgy érzem, illek ebbe a sorba. Szerintem a jövő egyébként is erről szól: fogjunk össze, építsünk közösséget, támogassuk a vállalkozókat!”

Noéminek egyébként is fontos inspirációs bázis a közösségi lét, szereti a női közösségeket, szívesen olvas beszámolókat, sikersztorikat, olyan történeteket, amik segítségével tanulni lehet másoktól, de jövőképet is vetítenek az ember elé. Mint amilyenekkel sokszor épp a Hello Biznisz oldalain találkozik. De a digitális kommunikációhoz használható tippeket is vadássza, hiszen a vállalkozásának fontos pillére az online jelenlét: egy Facebook csoporttal indult minden, most pedig már weboldal és webáruház várja a vásárlókat, de nem szabad megfeledkezni az Instagram profilról sem, ahol a jól elhelyezett tartalmakkal rengeteg új követőt szereztek – közülük sokan vásárlóvá is váltak.

Nincs megállás – új célok viszik előre

„A legfontosabb célkitűzésem, hogy legyen egy saját feldolgozó üzemünk. Nagy szerelem számomra a gasztronómia, lelkes kovászoló is vagyok, Ormós Gabinál a Jenői Pékségben tanultam el a kovászolás fortélyait. Van egy termékötletem, ami még egyelőre Magyarországon nem elérhető, és jó lenne, ha én vezethetném be a piacra. Ha lenne egy saját feldolgozó üzemünk, akkor ott tényleg minden megvalósulhatna”- mondja Noémi a távlati tervekről.

Emellett persze célja az is, hogy tovább bővüljön a Falusi Kosár hálózata, egyre több beszállító egyre több vásárlót tudjon kiszolgálni. És szeretne egy gourmet boltot nyitni Budapest belvárosában, ahol helyi termelők portékái mellett megférnek az exkluzívabb termékek is.

„Annak örülnék, ha öt év múlva már az 1000 négyzetméteres saját feldolgozó üzem melletti irodámból számolhatnék be a vállalkozás fejlődéséről. Például arról, hogy már nem kell hajnalban kelnem, mert kialakult egy csapat, és delegálhattam feladatokat. Jó lenne, ha bevonhatnám az öcsémet is a vállalkozásba, segíthetne az árubeszerzésben. Benne abszolút megbíznék, ugyanabban a közegben nőtt fel, mint én, ugyanúgy van szeme ahhoz, hogy melyik termék minőségi. Azon leszek, hogy mindez valósággá váljon.”

Ha szeretnél jobban elmélyülni a befektetés témakörében, keresd fel Tudásbázisunkat!

Nézd meg Noémi bemutatkozó kisfilmjét!
Újraindult a jelentkezés a Cápák közöttbe!

Ha üzleti ötleted megvalósításához vagy vállalkozásod fellendítéséhez befektetőt keresel, jelentkezz az RTL Klub üzleti showműsorába az rtl.hu/capakkozott/jelentkezz oldalon!

Szerző:
Ganzler Orsolya – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről

Oszd meg a cikket!

[contact-form-7 id="7956" title="weMail_single"]

Ha szeretnél ehhez hasonló tartalmakról értesítést kapni, akkor
regisztrálj a hírlevelünkre!

[contact-form-7 id="7944" title="weMail"]