6 jó tanács, hogy neked is sikeres legyen a Black Friday

Olvasási idő 4 perc
Kkv 011 Cikk Black Friday

Ha olyan mértéket még nem is ölt a magyar online vásárlási láz, mint Kínában vagy az Egyesült Államokban, a karácsonyi szezon és az azt megnyitó Black Friday itthon is milliószámra vonzza a vásárlókat. Ebből a kisebb webáruházak is profitálhatnak – ha odafigyelnek néhány alapszabályra.

A Halloweenhez és a Valentin-naphoz hasonlóan a Black Friday is beszivárgott az amerikai kultúrából a magyarba, és azokhoz hasonlóan a „Fekete Péntek” is kapott némi magyar ízt. Nálunk a kereskedők nem várnak a hálaadás utáni péntekre (ami idén november 29-re esik), hanem már hamarabb megkezdik az akciót és sokszor nem is csak egy napra korlátozzák azokat – a legnépszerűbb online áruházakat megnézve, Magyarországon november 12-től december 1-ig tart a Black Friday.

A forgalom nagy része értelemszerűen a legnagyobb áruházaknál csapódik le. A feltüzelt vásárlási láz azonban a kisebb online boltok forgalmát is jócskán megdobhatja – már amennyiben gondosan megtervezik a nagy napot. Íme, néhány kulcsfontosságú tényező, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni – a tanácsok összeállításában Szták András, az eMAG kereskedelemért felelős vezetője volt segítségünkre.

1. Robosztus infrastruktúra

Az online vásárlás a felhasználói élményről szól, és semmi nem rombolja jobban az élményt, mint egy elérhetetlen, lassú, nem reszponzív weboldal. „Hiába rakunk ki jó árakat, hiába vonzzuk be a vásárlókat, ha a szerverek túlterheltsége miatt nem tudnak vásárolni. Ez rosszabb, mintha bele sem kezdtünk volna az egészbe”, mondja Szták András. A legnagyobbak saját infrastruktúrát üzemeltetnek, de a kisebb online áruházak számára jó megoldást kínálhatnak a webshopoknak fejlesztett felhőszolgáltatások – csak arra kell figyelni, hogy a várható forgalom mértékében jó előre kössünk le nagyobb kapacitást.

2. Megbízható szállítás

Ez a második legfontosabb szempont. A piackutatásokból az derül ki, hogy a magyar vásárlóknak nem az a lényeg, hogy már másnap megkapják az árut. Sokkal fontosabb, hogy pontosan tudják, mikor számíthatnak az érkezésére, és akkor tényleg meg is jöjjön. Mivel ilyenkor a futárcégek is csúcsra vannak járatva, velük is előre meg kell állapodni, hogy milyen mennyiséget és milyen határidőre tudnak vállalni. A biztonság kedvéért érdemes lehet több futárcéggel is szerződést kötni.

3. Jó ajánlatok

A vevők azért jönnek, mert komoly árengedményeket várnak. Igazán jó ajánlatokat viszont csak a szállítókkal egyeztetve tudnak adni az áruházak (amennyiben nem saját gyártású termékeiket árulják). A partnerekkel viszont időben meg kell kezdeni a tárgyalásokat — Szták András elmondása szerint az eMAG-nál erre tíz hónapot szánnak. „Jól kiválasztott üzleti érvekkel meg kell győzni őket, miért éri meg nekik is jóval olcsóbban adni a termékeiket ezen a napon. Ha ezt augusztusban vagy szeptemberben kezdjük el, már nem lesz elég időnk összeszedni a legjobb ajánlatokat”, mondja az eMAG kereskedelmi vezetője.

4. Megerősített ügyfélszolgálat

Az átlagosnál jóval nagyobb látogató- és vásárlószám óhatatlanul a szokásosnál több ügyfélproblémát is fog jelenti, különösen, hogy ilyenkor azok is előszeretettel vesznek valamit, akik egyébként nem rendszeres online vásárlók vagy nem ismerik az adott webáruházat. Az ügyfélpanaszok és -problémák kezelésére alaposan fel kell készülni, hiszen szintén fontos elemei az ügyfélélménynek. A kibővített és megerősített ügyfélszolgálati csapatnak több csatornán (telefon, email, chat) is elérhetőnek kell lennie. Szták András ugyanakkor nem javasolja a vásárlási folyamatba integrált, felugró chatablakot – marketingszempontból az a jó, ha semmi nem vonja el a figyelmet a vásárlástól…

5. Egyszerű fizetési lehetőségek

Külön fizetési lehetőségekkel nem kell készülni a Black Friday-re, de az jó, ha a fizetés menete minél gyorsabb és egyszerűbb. Ez különösen fontos lehet Black Friday-kor, amikor a népszerű termékek szó szerint percek alatt elfogynak. Sokat segít, ha a regisztrált vásárlók el tudják menteni a szállítási és bankkártya-adatokat, hogy utána már csak egy kattintással fizetni tudjanak. Ugyanezt természetesen biztosítani kell a mobil applikációban is.

6. Csatlakozás a nagyokhoz

Némi jutalék fejében a kereskedő számos frusztrációtól mentesülhet, ha csatlakozik valamely nagyobb áruház partnerprogramjához. Az eMAG Marketplace egy ilyen lehetőség: a kereskedők csatlakoznak az eMAG infrastruktúrájához, részesülnek a látogatottságból, miközben üzletpolitikájukat teljes egészében maguk határozzák meg. Idén például 4500 Marketplace-partner jelezte, hogy részt venne a Black Friday-akcióban, és teljes mértékben rajtuk áll, hogy milyen termékeket mekkora árengedménnyel tesznek elérhetővé.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!