5 trend, amire az új évtizedben készülnöd kell

Hb Kepek Cikk 2020 Challenge

2020-ban már egészen más a világ, mint volt 2010-ben. Azt nem tudhatjuk pontosan, hogy 2030-ban milyen lesz, de annyit bizton állíthatunk, hogy a változás nagyobb léptékű lesz, mint eddig bármikor. Az alábbiakban bemutatunk öt olyan, a technológiához is köthető trendet, amely minden bizonnyal meghatározó lesz a mostani évtizedben a kis- és középvállalkozások számára is.

1. Az ügyfélélmény mindent felülír

A marketingszakemberek egyetértenek abban, hogy az ügyfelek manapság már nem egyszerűen terméket vagy szolgáltatást akarnak vásárolni, hanem élményt – élményt, amely végigkíséri őket a teljes vásárlási folyamaton, az áru/szolgáltatás kiválasztásától annak használatáig. Ha egy webáruházat veszünk példának, nem csak az számít, hogy mekkora a választék és milyen áron adják. Gyorsan megtalálom-e azt, amit keresek? A számomra releváns árukat ajánlja az oldal? Mennyire könnyen tudok fizetni? Időben érkezik-e a megvásárolt áru? Megoldja-e a gondomat az ügyfélszolgálat? Ha valami hibádzik, az ügyfél elmegy, és vissza sem jön, mert a konkurencia tényleg csak egy kattintásra van.

Az Ericsson tavaly év végén kiadott, a felhasználói trendeket vizsgáló elemzésében még ennél is tovább megy. A különféle digitális kiegészítőknek és a virtuális valóságnak köszönhetően az évtized végére nem csak képet és hangot továbbíthatunk az interneten, hanem ízeket, illatokat, tapintható textúrákat és egyéb valósághű élményeket is. A jövőkép szerint nem csak virtuálisan bolyonghatunk az ókori Pompeii utcáin, hanem megkóstolhatjuk a korabeli ételeket, megmerítkezhetünk egy hagyományos fürdőben, de még a kitörő Vezúv perzselő hőségét is érezhetjük.

2. Adatvezérelt üzleti mindennapok

Az ügyfeleket persze csak akkor tudjuk jól kiszolgálni, ha mindent tudunk róluk. Sőt, a cégünket is csak úgy tudjuk vezetni, ha mindent tudunk róla. Ha gyártunk valamit, pláne mindent tudnunk kell a gyártási folyamatról. A munkatársainkat is csak úgy tudjuk motiválni, ha mindent tudunk róluk (már ami a munkához kapcsolódik). A piacról, a vetélytársainkról is mindent tudnunk kell. Adatok, adatok és megint csak adatok kellenek mindig, mindenről, mindenhonnan – a vállalati rendszerekből, a közösségi médiából, a nyilvános adatbázisokból. A következő években csak az a cég marad talpon, amely a vezetői megérzéseket adatalapú üzleti döntésekre cseréli.

3. Mesterséges intelligencia a kicsiknek is

Azt hiszed, hogy a mesterséges intelligencia, csak a nagyok játékszere? Nagyon tévedsz. Az MI mind több területen és egyre könnyebben elérhetővé válik mindenki számára, és ezt a lehetőséget ki is kell használni. Az előző pontban említett óriási mennyiségű adat értelmes feldolgozása gyakorlatilag lehetetlen mesterséges intelligencia nélkül: rejtett összefüggéseket tárhat fel az adathalmazban, olyan válaszokat adhat, amelyekhez még a kérdést sem fogalmaztuk meg. Legyen szó bármilyen iparágról, bármilyen alkalmazási célról, a mesterséges intelligencia megkerülhetetlen lesz.

4. Automatizálás és szoftverrobotok

Elveszik a robotok a munkánkat? El, de csak azokat, amelyeket mi emberek, amúgy sem szívesen végzünk. Az egyszerű szabályokon alapuló, ismétlődő, nagy mennyiségű feladatokat bízzuk inkább az automatizált folyamatokra és a szoftverrobotokra. A robot nem fárad el, nem hibázik, csak teszi a dolgát és még fizetésemelést sem kér. A gépi tanulás és a mesterséges intelligencia rendszerek fejlődésének köszönhetően egyre bonyolultabb feladatok is rábízhatók a gépekre, az emberek így felszabaduló ideje pedig hasznosabb tevékenységekre fordítható. Abban pedig minden vállalatvezető biztos lehet, hogy a mostanában munkába álló Y és Z generáció tagjai sikítva fognak menekülni a vállalattól, ha valami unalmas, repetitív munkára akarják befogni őket.

5. Minden-as-a-service

Ma már teljes vállalati informatikai infrastruktúrát lehet kiépíteni anélkül, hogy akár egyetlen szervert is venni kellene. Mindent meg lehet kapni havi díjas szolgáltatásként, amire a működéshez szükség lehet. Így aztán nincs nagy kezdeti beruházás, nincsenek értéküket vesztő eszközök, nincs túlméretezett infrastruktúra, csak a változó igényeket rugalmasan követő, folyamatosan rendelkezésre álló rendszerek. És jól látszik, hogy a szolgáltatás alapú üzleti modell nem áll meg az informatikánál. Ha egyszer minden eszköz működése mérhető és felügyelhető a távolból is, akkor nyugodtan kialakíthatók használat alapú fizetésre épülő üzleti modellek. Egyszerű példával élve: ha eddig kompresszort árultál, készülj fel arra, hogy ezentúl csak letelepíted a kompresszort, és a felhasznált sűrített levegőt számlázod ki.

Mondd el véleményedet a cikkről

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

Írd le, mi meghallgatjuk!

Oszd meg a cikket!

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Hírek, események, új termékek és még sok más vár rád hírlevelünkön!